Bepaal je boodschap en doelgroep
Voordat je begint met de eerste schetsen op papier te zetten, moet je je boodschap duidelijk voor ogen hebben en weten wie je wil aanspreken. Wil je je product of dienst illustreren of wil je een ondersteunende illustratie met een uitspraak, quote of tip? En spreek je een zakelijke doelgroep aan of juiste schoolgaande jeugd? Bestaat je doelgroep vooral uit mannen of juist uit vrouwen?
Kies een type illustratie
Vervolgens moet je beslissen wat voor type illustratie het beste past om jouw boodschap over te brengen aan je doelgroep. Er zijn verschillende typen illustraties:
-
Symbolen, iconen of pictogrammen
Met symbolen beschrijf je bijvoorbeeld op simpele wijze een proces. Er zijn universele symbolen die iedereen direct herkent en begrijpt. Kies wel voor een vorm van symbolen die past bij de uitstraling van je bedrijf: robuust of juist zacht en vloeiend. Vaak kun je de kernwaarden van jouw bedrijf aan kleuren en vormen koppelen. Gebruik dit in het ontwerp van je illustratie.
-
Tekeningen
Met een tekening kun je een complexe setting of situatie vereenvoudigd weergeven. Een tekening helpt ook bij het krijgen van een gevoel bij je verhaal. Natuurlijk leent een tekening zich heel goed om iets met een knipoog te brengen of om een verhaal te vertellen.
-
Infographics
Wil je veel of complexe informatie delen, kies dan voor een infographic. In een infographic kun je meer vertellen dan in een losse illustratie. De combinatie van tekst, illustraties, vormen en kleuren worden samen een begrijpelijk geheel.
Voorbeelden
Illustreren is niet iets dat je zo maar doet. Gelukkig heeft Pencilpoint een illustratie-specialist in huis die jou kan helpen met het maken van de juiste illustraties. Kijk hier hoe wij illustraties inzetten. Of bekijk wat wij maakten voor Veteraneninstituut, de Hofclub, Stigas of Colland.
Wil jij ook een passende illustratie laten maken? Neem contact op!