hero-2

Zo zet je social media succesvol in

104 Social media zakelijk
21 juli 2020

Overweeg je om social media zakelijk in te zetten? Doe dit dan doelgericht. Waarom wil je social media inzetten? En wie wil je bereiken met welke boodschap? In deze blog vertellen we je meer over het succesvol zakelijk inzetten van social mediakanalen.

Social mediastrategie

Het begint met een sterke social mediastrategie. Deze strategie zet je op aan de hand van je doelstellingen. Dat kan zijn het vergroten van je naamsbekendheid, het vergroten van het aantal volgers of het stimuleren van je verkoop. Vervolgens bepaal je met welke social mediakanalen je welke doelgroepen kunt bereiken, met welke boodschap en op welk moment. Op basis van je strategie creëer je een contentkalender waarin je uitwerkt wat je wanneer gaat delen.

Organisch verkeer social media

Het delen van gewone berichten, levert je organisch verkeer op. Dit is aan te raden wanneer je bijvoorbeeld je naamsbekendheid wil vergroten of een band met je doelgroep op wil bouwen. Dit lukt je door regelmatig berichten te posten. Op dezelfde dagen en rond hetzelfde tijdstip. En met dezelfde stijl in afbeeldingen en taalgebruik. Organisch verkeer genereer je niet van de één op de andere dag. Hiervoor moet je langere tijd goed zichtbaar zijn. Het belangrijkste is dat je content relevant is en je dat je je doelgroep informeert, inspireert of vermaakt. Door zichtbaar te blijven zie je op langere termijn resultaat van je social media inzet.

Betaald verkeer social media

Wil je je verkoop stimuleren en snel groeien? Dan kun je het beste ook betaald adverteren op Facebook, Instagram, LinkedIn Pinterest of YouTube. Door een social mediacampagne in te zetten haal je in één keer een groot bereik. Het grote voordeel van online adverteren ten opzichte van offline, is dat je kunt zien hoe vaak je advertentie is bekeken. Naast de nauwkeurige meetbaarheid kun je je doelgroep goed targetten. Dit betekent dat je een hele specifieke doelgroep kunt bereiken. Ook hierbij geldt: het belangrijkste is dat je relevante content deelt. Content die je doelgroep aanspreekt. Als je dit goed doet, is social media een van de goedkoopste manieren van betaald adverteren.

Interactie opzoeken met relevante content

Of het nu gaat om organisch of betaald verkeer, voor social media geldt altijd tweerichtingsverkeer. Dus wil je social media succesvol inzetten? Creëer dan content die niet alleen relevant is, maar ook interactie opwekt. Stel regelmatig een vraag en reageer altijd op reacties. Ook wanneer het negatieve reacties zijn.

Geef je social mediakanalen een persoonlijk tintje. Bijvoorbeeld door een kijkje achter de schermen te geven of je medewerkers voor te stellen. Foto’s van mensen werken beter dan foto’s van een product. Daarnaast is het een stukje waardering naar je medewerkers toe. Probeer ambassadeurs van hen te maken. Moedig hen aan om je kanalen te volgen en je berichten te delen. En neem een verwijzing naar je social kanalen op in je e-mailhandtekening.

Social mediaspecialist

De social mediaspecialisten van Pencilpoint helpen je graag bij het succesvol inzetten van social media. Vaak is het verstandig om een strategie toe te passen die zich zowel op organisch als betaald verkeer richt. Zo creëer je het snelst een groot bereik. Met ons maandelijks opzegbare contentabonnement nemen we het totale beheer en onderhoud van je social mediakanalen uit handen. Neem gerust contact op.