hero-2

Het fundament van een sterk merk

Hoe ontwikkel je een effectieve merkstrategie?-2
07 mei 2024

De merkstrategie vormt de basis van alles wat je doet om de doelen van je onderneming te behalen. Een strategie is belangrijk om uiteindelijk je doelen te kunnen behalen en het maximale eruit te halen.

Het geeft daarnaast overzicht en het maakt het makkelijker om naar het eindresultaat toe te werken. Het is de koers die je vaart met je merk om uiteindelijk de meeste impact te kunnen maken. Hoe je deze koers vaart en wat de effectiviteit ervan is, hangt af van hoe goed de strategie opgezet is.

Hoe ontwikkel je een effectieve merkstrategie? 
Het onderscheid je van andere merken en het helpt je bij het maken van scherpe keuzes. De merkstrategie is een belangrijk onderdeel en de effectiviteit ervan bepaald waar je als bedrijf naartoe groeit.

Zorg dat je de doelgroep kent
Je moet je eigen publiek van binnen en van buiten kennen. Maak een persona die jouw ideale klant vertegenwoordigt om een duidelijk beeld te schetsen. Op deze manier kun je de behoeften, pijnpunten en problemen in kaart brengen om erachter te komen hoe je deze doelgroep het beste kunt aanspreken. Het is de sleutel tot jouw positionering in de markt. Stel een profiel op en geef jouw doelgroep een gezicht. 

Onderscheid je van de concurrent en bepaal je merkwaarden
Breng je USP, ook wel Unique Selling Point in kaart. Hoe onderscheid jij je ten opzichte van de concurrent? Wat maakt jouw product of dienst anders dan de anderen? Het is daarbij belangrijk dat je de kernwaarden van je merk goed in kaart gebracht hebt. Je weet wat je wilt uitstralen en waar je voor staat. Alleen op deze manier kun je jouw unieke boodschap overbrengen op de potentiële klant.

Ontwikkel je eigen persoonlijkheid en identiteit
Jouw merkverhaal is authentiek en relevant. Nu is het tijd om je eigen identiteit ook daadwerkelijk vorm te geven. Het bepalen van de huisstijl, logo, slogan en je identiteit zijn een belangrijk onderdeel voorafgaand aan je communicatieplan, waarin je deze twee duidelijk en sterk gaat communiceren richting je doelgroep. Een eigen huisstijl creëren? Hoe je dat doet vind je hier. 

Wil je graag hulp bij het ontwikkelen van een huisstijl? Neem contact met ons op!

Zorg voor het visitekaartje
Nu je de identiteit duidelijk in kaart hebt gebracht, is het tijd voor de volgende stap. Zorg dat je ergens alle informatie centraal hebt staan. In dit geval is het bouwen van een website de eerste stap. De website is het visitekaartje en laat zien waar je als merk voor staat en wat je aan kunt bieden. Zorg dat je de website zorgvuldig inricht op basis van een aantal belangrijke basisprincipes. Wil je hulp bij het ontwikkelen van je website? Onze websitebouwers weten daar wel raad mee.

Eenmaal een website gebouwd, stopt het niet. Zorg dat je de website blijft vullen met relevante en actuele informatie door middel van onder andere nieuwsberichten en blogs. We snappen dat je graag wil focussen op het ondernemen en dat dit misschien klinkt als veel werk. Met ons contentabonnement kunnen we jou volledig ontzorgen en blijven we de website maandelijks van pakkende content voorzien.

Het communicatieplan opstellen
Nu duidelijk is hoe je jouw merk wil positioneren, is het belangrijk dat er een plan opgesteld wordt om het uiteindelijke doel te kunnen behalen. Het communicatieplan dient een actieve route te bevatten op langere termijn die ervoor zorgt dat jouw merk goed gepositioneerd wordt in de markt. Na het bepalen van het plan kun je de communicatieve en de creatieve vertaling gaan maken.

Heb je hulp nodig bij het uitrollen van het communicatieplan en/of de creatieve vertaling hiervan? Wij nemen het werk graag uit handen. Onze strategen denken graag met je mee over de meest effectieve strategie.

Wat kunnen onze strategen concreet voor jou betekenen?
Goed zichtbaar zijn is één ding. Gericht zichtbaar zijn is wat je echt wilt. Onze strategen kunnen je helpen bij het opzetten van je merkstrategie. Wij zorgen ervoor dat je een scherpe strategie krijgt en voeren het ook nog eens uit. Wij adviseren je graag over de huisstijl, het inzetten van een middelenmix en de uitvoering. We zorgen ervoor dat alle uitingen bij elkaar passen en we geven jou merk een boost.

Vrijblijvend kennismaken met een van onze strategen? Neem contact met ons op! 

 

Onze teamleden zijn je graag van dienst:

Pamela 2023
Pamela Crovatto

Algemeen directeur

Pamela Crovatto
Michelle 2023
Michelle Brouwer

Communicatieadviseur & Tekstschrijver

Michelle Brouwer
Melissa 2023
Melissa van Gent

Studiomanager & (Web)designer

Melissa van Gent
Koen 2024
Koen Hoogendoorn

Webdesigner

Koen Hoogendoorn
Myrinne 2023
Myrinne Snoek

Content Creator & Fotograaf

Myrinne Snoek