hero-2

Wat is e-mailmarketing?

Wat is e-mailmarketing-1
11 oktober 2022

Wist je dat de eerste marketing-mail in 1978 is verstuurd? Deze leverde maar liefst dertien miljoen dollar omzet op! Lees hier meer over de effectiviteit van emailmarketing en waarom het nu nog steeds een goed presterend marketingkanaal is.

Wat is emailmarketing?

Marketing komt voor op veel verschillende manieren. Email marketing is een vorm van direct marketing waarbij er een bericht direct naar de ontvanger wordt gestuurd. E-mail wordt gebruikt om je product of dienst aan te prijzen bij je klanten, door bijvoorbeeld een actie,  kortingscode of interessant feitje te delen. Dit zal de interesse van klanten prikkelen, waardoor ze je website zullen bekijken en uiteindelijk tot aankoop over zullen gaan. 

Wat zijn de voordelen van emailmarketing?

  • Aan het versturen van een e-mail zijn geen kosten verbonden
  • E-mails komen snel aan bij de ontvanger
  • Het geeft de mogelijkheid relaties met klanten te onderhouden en verbeteren
  • De ontvanger is geïnteresseerd in jouw bedrijf/producten
  • Persoonlijke communicatie zorgt ervoor dat de klant zich meer aangesproken en betrokken voelt
  • A/B testen zijn makkelijk uit te voeren en te analyseren
  • Met de juiste software kun je gemakkelijk resultaten evalueren

Hoe zet je emailmarketing in?

Allereerst wil je ervoor zorgen dat mensen zich aanmelden op een mailinglijst. Meestal wordt dit gedaan door middel van een formulier op de website, waar bezoekers zich vrijwillig kunnen aanmelden en aangeven dat ze informatie van je willen ontvangen. Je moet namelijk toestemming hebben om iemand een mail te kunnen sturen. 

Maak vervolgens een plan en bepaal je doel. Waarvoor wil je e-mailmarketing inzetten en welke doelgroepen wil je bereiken? Schrijf je doelen uit en bedenk hoe je deze wil gaan behalen. Wanneer je deze doelstellingen op een rij hebt, kun je later de resultaten analyseren en bijsturen waar nodig is. 

Om succesvol e-mail marketing in te kunnen zetten heb je goede e-mailmarketingsoftware nodig. Dit worden ook wel “Email Service Providers” genoemd (ESP). Ga op zoek naar de juiste emailmarketingsoftware die jou kan helpen bij het behalen van je doelen.

Als je deze stappen hebt doorlopen is het tijd om de content te maken van je mailings. Wat voor soort berichten en nieuwsbrieven je wil versturen is natuurlijk afhankelijk van jouw doelgroep, strategie en doelstellingen. Zorg er in ieder geval voor dat jouw content relevant is en opvalt bij de doelgroep.

Ben je begonnen met het versturen van de mailings? Dan is het tijd om de resultaten te analyseren. Door welke elementen wordt de aandacht van de doelgroep gegrepen? En welke niet? Pas hierop de inhoud aan. Blijf dit regelmatig checken, zodat je de beste content voor jouw doelgroep neerzet en uiteindelijk je doel kunt bereiken.