hero-2

Reviews als onderdeel van jouw strategie

Reviews als onderdeel van jouw strategie-2
13 september 2023

Reviews, we hebben er allemaal wel eens een geschreven en we kijken ernaar op het moment dat we overwegen over te gaan tot aankoop. Wist je dat het gebruik van reviews in je marketingstrategie een hele krachtige tool is om het vertrouwen van je potentiële klant te winnen?

Review marketing is eigenlijk niets meer dan het inzetten van reviews om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten. Het helpt bij het scheppen van vertrouwen bij je doelgroep en draagt bij aan de goede naam van je bedrijf.

Het is wel van belang dat je reviews op de juiste manier inzet. Je moet er namelijk voor waken dat reviews geloofwaardig blijven overkomen. Verschillende platformen met autoriteit, zoals Trustpilot, kunnen hierbij helpen.

Maak gebruik van reviews op externe websites

Je bent er zelf vast bekend mee. Je gaat in de zoekmachine opzoek naar reviews over een bepaald merk. Je overweegt om over te gaan tot aankoop. Vaak komen externe websites als eerst naar boven. Bekende platformen zoals Trustpilot en Trusted Shops hebben autoriteit opgebouwd als het gaat om betrouwbare reviews. Zorg dat je daar als merk ook zichtbaar bent. Maar ook dat je reviews actueel blijven door klanten aan te sporen om hun ervaring te delen. 

De reden waarom reviews zo’n grote invloed hebben op ons gedrag, komt omdat ze geschreven zijn door echte gebruikers, die geen belang hebben bij de organisatie waar het over gaat. Consumenten zien dit als een hele betrouwbare bron en de échtheid ervan bepaald ons gevoel erover. Bijna 80% van de Nederlanders leest een review voor zij tot aankoop overgaan (EuroPNstyles).

Ook je eigen website moet gevuld blijven met reviews

De review functie op de eigen website wordt nog niet heel veel gebruikt, maar deze is niet minder belangrijk. Er zijn echter wel veel grote bedrijven die hier al gebruik van maken. Consumenten hoeven op deze manier niet naar een externe website om gebruikerservaringen te lezen. Het is daarentegen wel belangrijk dat je niet enkel vijfsterren reviews filtert om te delen. De echtheid van reviews maakt dat mensen vertrouwen krijgen in je product of dienst, als hier enkel de meest rooskleurige reviews in staan, schept dat geen vertrouwen.

Je kunt reviews ook delen vanuit platformen zoals Trustpillot. Hiervoor bestaan koppelingen die het mogelijk maken dat realtime reviews ook op je eigen website zichtbaar zijn. 

Negatieve reviews, wat moet ik ermee?

Je wilt negatieve reviews natuurlijk het liefst vermijden, maar wanneer je toch een negatieve review ontvangen hebt, is het belangrijk om er op de juiste manier mee om te gaan.

Het begint bij de beloftes die je maakt. Beloof bijvoorbeeld geen snelle levertijden als je deze niet kan nakomen. Ontvang je toch een slechte review? Reageer hierop. Laat aan de klant weten dat je het vervelend vindt en kijk of je samen tot een oplossing kunt komen.

Reviews zijn nu eenmaal heel belangrijk voor de consument. Met een reactie zien eventuele andere potentiële klanten dat je, ook op het moment dat er even iets niet goed gegaan is, bereid bent om het op te lossen. Je kunt er ook voor kiezen om een review te verwijderen, maar dat is niet op ieder platform mogelijk (tenzij deze onterecht gepubliceerd is). Dit kan er tevens voor zorgen dat je niet meer geloofwaardig overkomt. Het beste: reageer zo snel mogelijk en kom met een oplossing.

Reviews inzetten in je contenstrategie

Hoe kun je reviews dan concreet inzetten in je contentstrategie? Reviews zijn een groot onderdeel van user generated content. Het vertelt mensen de ervaringen met je merk. Je kunt reviews inzetten op je website, maar ook op social media zijn deze heel waardevol.

Gebruik de reviews in je berichten op je social mediakanalen, of licht deze uit in een campagne. Dit kan een quote zijn, maar ook een foto kan heel leuk zijn voor je publiek. 

Verbeter je vindbaarheid met Google Reviews

Maak een Google mijn bedrijf account aan. Heb je dit nog niet gedaan? Lees hier hoe wij je kunnen helpen. De oranje sterren vallen op. Het krijgen van deze sterren gebeurt door middel van het schrijven van reviews. De hoeveelheid reviews en het aantal sterren hebben weer invloed op de vindbaarheid in Google.

Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat reviews wel degelijk door Google opgepakt worden voor het bepalen van de ranking. Dit zou dan ook betekenen dat hoe meer positieve reviews je hebt, hoe hoger je in Google lokaal vindbaar zal zijn. Vraag klanten om reviews, meer reviews betekent een grotere betrouwbaarheid en een betere indexatie door Google.

Hulp nodig bij je online zichtbaarheid en vindbaarheid?

Til jouw online zichtbaarheid en vindbaarheid naar een hoger niveau met behulp van de juiste strategie. Wil je graag vrijblijvend eens sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op en we maken graag tijd voor je!

40