hero-2

De toekomst van grafisch design

De toekomst van grafisch design
20 februari 2018

Grafisch design is een onderwerp waar veel verandering in plaatsvindt. Niet alleen online in webdesign, maar ook zeker in print zoals magazines en brochures. Grafisch vormgever Deveny Vink vertelt alles over de ontwikkelingen die zij in de gaten houdt, om zo nog beter te kunnen inspelen op de wens van de opdrachtgever.

Complete huisstijlen

’Bij Pencilpoint maak ik complete huisstijlen. Ik begin met het logo en daaruit vormt de rest. Waar ik naar kijk zijn de kleuren en vormen. Deze vormen vertaal ik door met de rest van de huisstijl. Door één lijn aan te houden wordt een geheel gevormd en herkenbaarheid gecreëerd. Hierin zie ik dat het design steeds meer minimalistisch wordt. Patronen, cirkels en lijnen komen in illustraties steeds meer terug. Design krijgt hiermee een speels karakter.’

Fluorescerend kleurgebruik

’Online en offline design worden steeds moderner. Beeld is minder druk en heeft meer ruimte. Ook wordt kleurgebruik meer op elkaar afgestemd. Juist tegenovergestelde kleuren worden samen gebruikt en vormen een geheel. Verder zie ik dat felle kleuren meer terugkomen in een design, bijvoorbeeld fluorescerend. Fluorescerende kleuren kunnen ook in drukwerk worden toegevoegd, door het gebruik van PMS.’

Het totale plaatje van tekst en beeld

’Een andere trend die ik zie is de verhouding tussen tekst en beeld. Beelden worden groter en tekst juist kleiner. Ik ben van mening dat een beeld meer zegt dan een hoeveelheid tekst. De doelgroep wordt juist getriggerd met een opvallend beeld. Als de aandacht is gewekt, lezen ze vaak vanzelf de tekst. Als een beeld niet aanspreekt, wordt soms ook de tekst niet gelezen. Dit betekent niet dat teksten niet belangrijk zijn. Ook de boodschap moet passen bij de doelgroep. Het gaat om het totale plaatje. Een goede tekst is onmisbaar en krijgt de meeste aandacht met het juiste design.’

Wek interesse door de juiste beelden

’Een beeld kies je niet zomaar. Dit is afhankelijk van de doelgroep die je wil aanspreken. Beelden worden steeds gerichter ingezet. Met de toename van bijvoorbeeld social media kan een doelgroep heel specifiek worden bereikt en aangesproken. Door hierop in te spelen met de juiste beelden wek je interesse bij de personen die voor jou belangrijk zijn.’