hero-2

Aankopen via e-mail wint aan populariteit

Nationaal e-mailonderzoek 2017
05 oktober 2017

Nationaal E- mail Onderzoek 2017.
Online nieuwsbrieven stromen de mailbox binnen en smartphones staan roodgloeiend van binnenkomende notificaties. We leven in een tijdperk waarin onze online tijd steeds meer toeneemt. Maar wat doet de gemiddelde Nederlander online?

E-mail koploper in de wereld van e-commerce


Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 blijkt dat maar liefst 65% van de Nederlanders het liefst reclame ontvangen via e-mail. 75% van de Nederlanders heeft weleens iets gekocht naar aanleiding van een reclamemail. Social media scoort minder hoog bij de online shoppers. Alleen Facebook weet ons (30%) nog weleens te verleiden tot een aankoop.



E-mail nieuwsbrieven blijven populair


Niet alleen over reclame worden Nederlanders graag op de hoogte gehouden via e-mail. Maar liefst 93% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven. Nieuwsbrieven worden het meest gelezen op mobiel (43%). Ondanks de populariteit is de lijn tussen in- en uitschrijven dun. De belangrijkste reden voor uitschrijvers is een te hoge frequentie en oninteressante onderwerpen. Inhoudelijk nieuws vermelden gaat boven het aanhouden van een vaste frequentie. Een goede tijd om een mailing te versturen is voor bedrijven tussen 07.00 en 09.00 ’s ochtends en 19.00 en 21.00 ’s avonds. Nederlanders lezen dan het meest hun e-mail, waarbij de vroege avond voor de meeste Nederlanders (48%) de voorkeur heeft.

 


Online shoppen via mobiel neemt toe


De smartphone blijft groeien in populariteit. Maandelijks shopt gemiddeld 49% van de Nederlanders online. Ook mobiel is hierbij een belangrijk device. Gemiddeld gebruikt 16% van de Nederlanders de smartphone voor online shoppen. Dit lijkt weinig, maar smartphone wint steeds meer aan populariteit. In 2015 deed nog maar 6% van de Nederlanders online aankopen via mobiel. 25-34-jarigen zijn hierin vooroploper (33%). De verwachting is dat dit percentage in 2018 nog meer gaat stijgen.

 


Social media wordt klantenservice 2.0


Contact met klantenservices verloopt steeds vaker via Twitter, Facebook en Whatsapp. In 2016 lag het percentage op 17%, in 2017 is dit gegroeid naar 20%. Opmerkelijk is dat de 3 meest gebruikte social mediaplatforms voor zowel jonge als oudere Nederlanders hetzelfde is.

 


Over het onderzoek


Het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 is de vijfde editie van het onderzoek en is uitgevoerd onder 2.029 Nederlanders uit het consumentpanel van CG Selecties. Uit deze groep zijn zes respondenten geselecteerd die zijn geïnterviewd om meer details te achterhalen van de gegeven antwoorden.

 

Lees het hele onderzoek