hero-2

Het bekende blauwe vinkje op Instagram

20 juli 2023

Het blauwe vinkje: veel Instagramgebruikers willen hem graag hebben. Het blauwe vinkje dient oorspronkelijk als een verificatie voor de echtheid van je account. Het wordt tot nu toe vooral ingezet bij bekende mensen en bedrijven met een bepaald aantal volgers. Op deze manier kun je namelijk aantonen dat jouw profiel ‘echt’ is en het geen imitatie account betreft.

Het vinkje werd vooral gezien als een status en om te laten zien dat het account echt was. Er heeft zich in de afgelopen tijd een bijzondere ontwikkeling voorgedaan. Vanaf nu hoef je namelijk niet meer zoveel volgers te hebben om ook het bekende blauwe vinkje toegekend te krijgen van Instagram.

Er werd al eerder in februari aangekondigd dat het blauwe vinkje straks ook officieel te koop zou zijn. Je kunt het blauwe vinkje nu kopen via de app. Het kopen van het verificatielinkje kan al vanaf 11.99 dollar per maand. Let op: je moet hiervoor wel een identiteitsdocument aanleveren, zodat Instagram je ook daadwerkelijk kan verifiëren.

 

Wat doet dit blauwe vinkje nu precies?

Volgens Meta zijn er verschillende voordelen gebonden aan het kopen van het blauwe vinkje op Instagram. Zo kun je jouw community laten weten dat je ‘echt’ bent. Je doorloopt namelijk een verificatieproces waarbij je een officieel identiteitsbewijs moet aanleveren in combinatie met een selfievideo.

Je krijgt daarnaast toegang tot verschillende exclusieve functies. Zo ontvang je stickers op Stories en Reels die voor anderen niet toegankelijk zijn. Je krijgt 100 sterren per maand op Facebook om ook andere makers te kunnen steunen.

Je krijgt meer ondersteuning en accountbescherming. Zo kun je jezelf beschermen tegen imitatie met de proactieve accountmonitoring en een tweestapsverificatie. Je profiteert ook van directe accountondersteuning.

 

Voor wie is het kopen van het blauwe vinkje op Instagram interessant?

Het kopen van het blauwe vinkje op Instagram is nog maar nét beschikbaar in Nederland, er is dus nog niet veel bekend. Meta zelf geeft aan dat ze zich met deze nieuwe ontwikkeling vooral richten op influencers en andere makers van content. Het wordt ook wel een ‘speciale klantendienst’ genoemd die extra bescherming biedt tegen mensen die zich voordoen als iemand anders. Je kunt Facebook en Instagram uiteraard ook nog steeds ‘gewoon’ gebruiken.

Wij houden deze ontwikkeling de komende tijd goed in de gaten. Als blijkt dat dit blauwe vinkje daadwerkelijk meerwaarde gaat bieden, zullen wij hier ons advies over communiceren.

Wil je in de tussentijd graag extra ondersteuning krijgen bij het plaatsen van content op jouw socialmediakanalen? Wij nemen dit graag uit handen voor je. Neem vrijblijvend contact met ons op, om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen.