hero-2

De grote social media schoonmaak

69-Lenteschoonmaak-Website
19 maart 2019

Het voorjaar staat in het teken van de grote schoonmaak. Een mooi moment om je social media accounts ook aan te pakken en op te schonen. Het is verstandig om af en toe terug kijken op wat je allemaal hebt gedaan en na te gaan of dit nog past bij jouw organisatie. Bekijk je kanalen met een frisse blik en pas de onderdelen aan die verouderd zijn. Waar moet je allemaal op letten? Daar helpen wij je graag bij.

Profielfoto’s

Begin met de profielfoto’s op je socialmediakanalen. Zorg dat deze van scherpe kwaliteit zijn en dat je op alle socialmediakanalen dezelfde profielfoto gebruikt. Wel zo professioneel en overal dezelfde foto gebruiken heeft het grote voordeel dat je sneller herkend wordt.

Facebook-pagina updaten

Omslagfoto aanpassen

Op Facebook is de omslagfoto ontzettend belangrijk: het is het eerste dat iemand ziet. Is je omslagfoto nog relevant? Past hij bij het seizoen? En passen de kleuren en de boodschap nog bij je bedrijf? Wist je trouwens dat je ook een video kunt toevoegen als omslag? Een video biedt meer mogelijkheden om sfeer en verhaal over te brengen dan een afbeelding.

Kijk meteen even naar je call-to-action button onder de omslagfoto. Wil je dat mensen zich inschrijven, gaan shoppen of misschien wel een video bekijken?

Tabbladen aan de linkerzijde aanpassen

Passen de tabbladen links nog wel bij jouw organisatie? Staan de tabbladen op een logische volgorde? Of mag een specifiek onderdeel wel wat naar boven, voor wat meer aandacht? Wanneer een tab overbodig is, verwijder deze dan!

Info over je bedrijf updaten

Heb je het verhaal al ingevuld en is de foto bij het verhaal nog actueel? Kloppen de URL, het adres, telefoonnummer en indien van toepassing de tijden waarop je bereikbaar bent? Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk gegevens verstrekt. Facebook is blij met deze informatie en zal je belonen met betere zoekresultaten en een betere zichtbaarheid!

Instagram-account updaten

Instagram koppelen aan Facebook

Is jouw Instagram-account al gekoppeld aan je Facebook-pagina? Wanneer je dit doet, krijg je een zakelijk Instagram-account. Een zakelijk Instagram-account heeft een aantal voordelen voor ondernemers ten opzichte van een normaal account. Zo kun je statistieken inzien en worden al je contactgegevens getoond in je profiel, zodat mensen meteen contact met je op kunnen nemen vanuit Instagram. Daarnaast kun je advertenties op Instagram tonen.

Bio aanpassen

Is jouw omschrijving nog up-to-date? Je hebt een paar seconden om mensen te overtuigen om jou te gaan volgen op Instagram. Plaats in de bio wat jij potentiële volgers te bieden hebt en waarom ze jou moeten volgen.

Feed opschonen

Bekijk je feed eens kritisch. Vaak kom je foto’s tegen die je niet meer mooi vindt, die niet meer van toepassing zijn (bijvoorbeeld van een winactie), of een quote die je niet meer aanstaat. Verwijder of archiveer deze posts, maar doe dat wel zorgvuldig.

Hoogtepunten op Insta updaten

De stories die staan uitgelicht bij hoogtepunten zeggen veel over jouw organisatie. Passen deze stories nog wel bij wat je uit wilt stralen? Hebben de hoogtepunten een mooie coverfoto?

LinkedIn-profiel updaten

Achtergrondfoto toevoegen

Heb jij al een achtergrondfoto ingesteld, of heb je nog steeds de standaardfoto van LinkedIn? Het gebruiken van pakkende beelden zorgt voor een grote aantrekkingskracht. Je kunt zelfs een logo op zetten.

Slogan van je bedrijfspagina checken

Check de slogan: is die nog scherp en precies waar je bedrijf voor staat?

Bedrijfsinformatie op LinkedIn aanvullen

Is de informatie in je LinkedIn-profiel nog up-to-date? Hierbij mag je verhaal niet ontbreken. Laat je publiek je verhaal lezen en schrijf de tekst zo dat men zich echt met jouw bedrijf kan verbinden. Dus geen bulletpoint-lijstje met producten en diensten. Voeg daarnaast een aangepaste knop toe om specifieke acties te stimuleren, zoals een website bezoeken, contact opnemen of inschrijven.

Heb jij nog schoonmaaktips voor socialmediakanalen? Laat het ons weten!