Drukproeven printen, er je wijzigingen op schrijven, de pagina weer scannen en e-mailen? Dat kan resulteren in onleesbare krabbels of onzichtbare wijzigingen bovenop donkergekleurde vlakken. Vroeger werden voor die wijzigingen vaak internationaal vastgelegde correctietekens gebruikt. Maar die tekens zijn langzaam aan het uitsterven. Wijzigingen telefonisch doorgeven kan natuurlijk ook, maar dit is best foutgevoelig. Dat kan toch makkelijker? Onze tips:
1. Zet opmerkingen in de pdf
De duidelijkste en makkelijkste manier om wijzigingen door te geven is direct in de pdf. Je kunt notities toevoegen en opmerkingen typen of met de tekstbewerkingsgereedschappen precies aangeven wat je waar wilt wijzigen. Let op: gebruik je Acrobat Reader dan moet je die opmerkingen wel eerst even inschakelen. Daarna zie je de gereedschappen voor opmerkingen en markeringen op de werkbalk.
2. Lever alleen gecheckte teksten aan
Het is handig om ons definitieve teksten te leveren, voordat we beginnen met vormgeven. Dus teksten waarvan jij weet dat ze inhoudelijk en grammaticaal kloppen. Dat voorkomt extra wijzigingen achteraf. Zie je dat controleren, ook wel redigeren genoemd, zelf niet zitten? Besteed de punten en komma’s dan uit aan een tekstschrijver. Dat scheelt jou weer tijd en moeite.
3. Blijf consequent in je wijzigingen
Je ziet misschien vaker drukproeven voorbijkomen. Houd het duidelijk voor jezelf en voor ons: wees consequent in je wijzigingsverzoeken. Heb je een eigen voorkeur qua opmaak, bepaal die dan en houd daaraan vast. Een voorbeeld: sommigen zien na een alinea graag een enter, anderen liever een hele witregel. Intern kun je die afspraken ook vastleggen in een stijldocument. De consistentie ondersteunt de professionaliteit van je merk en het houdt je ontwerp helder voor de lezer.
4. Wees duidelijk
Nee, je hoeft niet voor elke te wijzigen letter een argument te verzinnen. Moet er ergens een spatie weg en een streepje worden toegevoegd? Prima. Maar geef in bepaalde onduidelijke gevallen aan waar en hoe dan precies. Dan veranderen wij het precies zoals jij bedoelt. Handig is bijvoorbeeld als je er ook iets bij zet in de trant van “De zin wordt dan dus: ...”
5. Maak één persoon verantwoordelijk voor de correcties
Regel binnen je organisatie dat één iemand verantwoordelijk is voor de correcties. Willen er heel graag meerdere mensen meehelpen, zorg dan wel voor één aanspreekpunt. Iemand die alle wijzigingen verzamelt en ze aan ons doorgeeft. Het liefst alle opmerkingen tegelijk. Dat bespaart je tijd en geld. En het geeft jou en ons meer overzicht. Wij regelen intern trouwens ook een vaste contactpersoon.
Zie je per ongeluk foutjes over het hoofd? Wij passen zelf ook weleens dingen aan. Maar altijd met een opmerking erbij, zodat je kunt zien wat er is gebeurd. En geen nood als je het zelf even niet meer weet. Wij onthouden altijd jouw vormgevingswensen, ook al werken we voor veel verschillende opdrachtgevers.
Laat ons je drukwerk ontwerpen
Met een goed design val je op. Wij ontwikkelen creatieve magazines, brochures, flyers, boeken en advertenties die jouw boodschap optimaal overbrengen. We helpen je graag met designs die passen bij jouw organisatie.