Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
09-07-2019

Hoe ga je om met copycats?

Content creators die iets te veel inspiratie halen uit jouw blogs. Of die letterlijk jouw Instagram-teksten als eigen post plaatsen. Zonder daarbij jouw naam te noemen. Het kan je zomaar gebeuren. Ook de content van Pencilpoint wordt weleens zonder toestemming overgenomen. Je kunt het opvatten als een compliment, maar het is ook niet helemaal netjes. Hoe reageer je?

78 blog copycats

Content delen is een makkie. Maar content kopiëren zonder toestemming ook. Hoe zit het met auteursrecht? Op een foto, video, tekening, tekst of andere creatieve uiting die jij maakt rust auteursrecht. Jij bent de eigenaar en mag het werk met anderen delen. Zonder jouw toestemming mag niemand anders die content gebruiken. Dat geldt offline, op internet en op social media. Neemt iemand letterlijk jouw content over, dan is dat een inbreuk op je auteursrecht. Maar niet iedereen houdt zich aan de regels. Wat doe je dan?

Beschouw het als een compliment

Jij hebt hard gewerkt aan je creatieve uiting en nu strijkt iemand anders de eer op! Dat doet pijn en je wilt misschien wel wraak. Maar boos worden helpt weinig. Beschouw het als een compliment dat iemand jouw informatie deelt. Diegene vindt het blijkbaar zo waardevol en interessant dat ie graag doet alsof het zijn eigen content is. Je kunt ervoor kiezen het hierbij te laten.

Bedenk wat je wilt bereiken

Ben je van de ergste schrik bekomen, bedenk dan of je actie wilt ondernemen. Wil je dat iemand direct stopt met jou na-apen, zeg er dan iets van. Bijvoorbeeld dat je je gevleid voelt, maar dat je graag een bronvermelding ziet. Of dat het kopieergedrag moet stoppen of dat je in gesprek wilt. Als er teksten letterlijk zijn overgenomen, kun je eisen dat iemand deze verwijdert. En zeggen dat je naar een rechter stapt als dat niet gebeurt.

Overweeg juridische stappen

Wil je de copycat er niet met een waarschuwing vanaf laten komen? Je kunt via een rechter verdere verspreiding van je content laten verbieden. Of een schadevergoeding of rectificatie vragen. Zo’n juridische procedure kost tijd en geld, dus overweeg of het de moeite waard is. Schakel dan ook een juridisch adviseur in. Lees er meer over op auteursrecht.nl en bij charlotteslaw.nl.

Verzamel bewijsmateriaal

Zorg altijd dat je de inbreuk op auteursrecht kunt bewijzen. Maak foto’s van drukwerk of screenshots van blogs en social media. Staat er geen publicatiedatum bij een blog? Klik dan met je rechtermuisknop op ‘Paginabron weergeven’ en vind de datum in de HTML-code.

Bied een gastblog aan

Een andere optie en subtiele tik op de vingers: vraag je copycat een gastblog voor jouw bedrijf te schrijven, omdat je hebt gezien dat je hem of haar zo inspireert. De copycat zal zeer waarschijnlijk niet op je aanbod ingaan, maar jij laat zo wel weten dat je de situatie doorhebt. Hopelijk voelt de na-aper zich betrapt en stopt ie met kopiëren.

Tips voor de content creator

Ben jij zelf content creator en wil je naar iemands content verwijzen in je eigen blog? Dat mag heus wel, als je het goed aanpakt. Plaats bronvermeldingen, verwijs naar de originele pagina’s of citeer je bron. Dat heet contentcuratie en is dus iets anders dan content kopiëren. Je hergebruikt bestaande informatie, voegt zelf content toe en gooit er je eigen sausje over.

Wil je iemands social post delen? Dat kan via de share-knoppen op socialmediakanalen. Dan komt de originele bron of maker van de content erbij te staan. Op Instagram heb je geen deel-optie. Maar iemand taggen kan natuurlijk altijd. Helemaal veilig: vraag vooraf even toestemming aan de maker.

Hulp nodig met contentcreatie?

Wij helpen je graag aan content die bij jou past. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Prins vs digitaal 240x240

Print vs. digitaal

Wist je dat papier al bijna 2000 jaar gebruikt wordt als communicatiemiddel? We zien dat de wereld van print de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doormaakt. Het is inmiddels bijna een luxeproduct en het wordt gebruikt voor het overbrengen van een beleving en een tastbare ervaring. Sinds enkele jaren is het de wereld van online die veel print overneemt.

We zien de laatste tijd wel de trend dat ook offline media weer een opmars maakt. Door stijgende bezorgdheid over de verandering van het klimaat, zien we wel een andere ontwikkeling in het soort drukwerk. Er wordt steeds meer duurzaam gedrukt, waarbij er gebruikgemaakt wordt van milieuvriendelijke materialen en energiezuinige technologieën.

Vindbaarheid 240x240

Lokaal vindbaar in de zoekmachine?

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je lokaal aan het zoeken bent in de zoekmachine?  Zo zoeken we vaak dingen op als we in een bepaalde stad zijn om te eten, te overnachten of om een bepaalde winkel te bezoeken. Je kunt nu simpelweg een zoekopdracht uitzetten voor een restaurant in een stad, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bedrijf ook zo goed zichtbaar is?

Branding 240x240

Dit móet je weten over (re)branding

Het bouwen van een sterke en herkenbare identiteit, dat is waar Branding over gaat. Een sterke Branding onderscheid je van concurrentie, het zorgt voor loyaliteit en het vergroot de waarde van je bedrijf. Het is een cruciaal onderdeel van je marketing en meer dan een logo en kleurenschema. Wij delen enkele feiten over Branding!

Linkbuilding 240x240

Een Linkbuilding strategie voor jouw website

Dat online aanwezigheid ontzettend belangrijk is, dat is al langere tijd duidelijk. Een goed ontwikkelde strategie is belangrijk voor het succes. Niet alleen voor de socialmediakanalen wil je een effectieve strategie inzetten, ook voor je vindbaarheid op Google is dit belangrijk. 

We spreken hier dan van een SEO-strategie. Ook wel de search engine optimalisatie genoemd. Binnen je SEO-strategie zijn er verschillende aspecten die aan bod komen, waaronder het actief inzetten van Linkbuilding. Maar wat is Linkbuilding nu en hoe kun je dit inzetten voor jouw bedrijf? Wij leggen het uit.

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks