1. Branding gaat over gevoelens
Het is meer dan een logo of huisstijl, mensen hebben sterke gevoelens en associaties met de merken die zij vertrouwen en waarderen. Een goed doordachte brandingstrategie? Die gaat over het creëren van emoties en verbinding met de doelgroep. Het gaat niet alleen om wat voor product of dienst je levert, maar ook om de gevoelens die je opwekt bij de doelgroep. Wist je dat zelfs 55% van de klanten bereid is meer te betalen voor een product of dienst waar ze een emotionele band mee hebben?
2. Het is een dynamisch proces
Je Branding verandert continue mee met de tijd en veranderende omstandigheden in de markt. Zo zie je dat succesvolle merken soms aan een herpositionering of rebranding werken om relevant te blijven voor de doelgroep. Zorg dus dat je Branding niet voor jarenlang vaststaat en kijk goed naar de markt en de veranderingen in de maatschappij.
3. Je branding is niet alleen het logo of de huisstijl
Iedereen binnen het bedrijf is verantwoordelijk voor de branding, of je nu receptioniste bent of vormgever. Het gaat verder dan je logo of huisstijl. Het zijn dan wel de meest herkenbare aspecten van je merk, maar het gaat er uiteindelijk om wat je wilt uitdragen en welk verhaal je vertelt.
Enkele feiten op een rij:
- 88% van de mensen die iets kopen blijven loyaal aan een merk die zijn/haar waarden deelt.
- 80% van de mensen hun ‘liefde’ groeit voor een merk, waar 15% aangeeft dat het ‘liefde op het eerste gezicht is’.
- Slechte kwaliteit van service/producten en klantenservice zijn reden om te wisselen van merk.
4. Het meten van je merkwaardering is mogelijk
Het blijft lastig om te meten, maar het is zeker mogelijk. Je kunt je merkwaardering onder andere bepalen met behulp van reviews, je klanttevredenheid, merkherkenning en je marktaandeel. Er wordt vaak geïnvesteerd in onderzoek om de strategie te evalueren.
5. Consistentie is ontzettend belangrijk
Dat consistentie in je uitingen belangrijk is, is voor velen bekend. We spreken hier over een consistente stijl in logo, kleuren, tone-of-voice en de overige communicatie-uitingen. Het helpt bij de herkenning en geloofwaardigheid van je merk. Enkele feiten:
- Een consistente presentatie van je merk kan je omzet in sommige gevallen verhogen met 33%.
- 54% geeft aan dat deze consistentie bijdraagt aan de groei van het merk.
- 60% van de consumenten verwacht dat een merk consistent is op verschillende platformen.
6. Je website is een groot onderdeel van je branding strategie
Je website is het visitekaartje van je bedrijf. En dat men dat ook daadwerkelijk zo ervaart blijkt uit de cijfers. Voor potentiële klanten is het vaak de eerste interactie die ze hebben met je merk. Het geeft je de mogelijkheid om een verhaal te vertellen en informatie over je diensten of producten te delen. Een goed ontworpen website straalt betrouwbaarheid en professionaliteit uit. Enkele cijfers over de waarde van je website:
- 75% van de mensen zoekt een voor hun onbekend merk op door naar de website te gaan.
- 92% van de mensen vind een website met een goed design beter te vertrouwen.
- 94% van de mensen blijft langer hangen op een website met een mooi design.
De kracht van branding ligt in het creëren van emotionele banden en goede associaties met je merk. Branding is een dynamisch proces dat zich aanpast aan veranderende marktomstandigheden. Het is een verantwoordelijkheid die de hele organisatie deelt en zich niet alleen beperkt tot visuele elementen zoals het logo. Consistentie in alle uitingen en een goed ontworpen website spelen cruciale rollen in een effectieve brandingstrategie.
Kunnen wij jou helpen bij een goede brandingstrategie? Neem contact met ons op en kom vrijblijvend eens koffie drinken met een van onze strategen.
Bron: Renderforest.