Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
19-10-2018

Het huisstijlhandboek: essentieel voor elke organisatie

Inconsistente huisstijlen komen slordig en onprofessioneel over. Een huisstijlhandboek zorgt ervoor dat je de consistentie bewaakt. Ieder middel dezelfde uitstraling. Maar wat is verder het nut en de noodzaak van een huisstijlhandboek? Dat leggen we in dit artikel uit.

Huisstijlhandboek

Wat is een huisstijlhandboek?

Een huisstijlhandboek is een guideline voor het correct toepassen van je huisstijl. Door het opzetten, maar vooral door het volgen van een huisstijlhandboek zorg je ervoor dat de identiteit consequent wordt toegepast. Dat draagt bij aan herkenbaarheid. In het huisstijlhandboek liggen de richtlijnen en regels voor het toepassen van een huisstijl van een organisatie vast. Denk hierbij aan richtlijnen voor logogebruik, kleurwaarden en typografie.

Het belang van een goed huisstijlhandboek

Elke vorm van communicatie is een boodschap die je afgeeft aan jouw doelgroep. Als je communiceert met je doelgroep dan wil je dit wel op de juiste manier doen. Elk communicatiemoment geeft namelijk lading aan jouw merk op bedrijf. En met elk communicatiemoment oefen je invloed uit op jouw doelgroep. Wat je communiceert en de manier waarop je communiceert is even belangrijk als het beeld dat je van je bedrijf meegeeft.

Herkenning

Op het oog lijken sommige afwijkingen (bijvoorbeeld kleurverschil in visitekaartjes) klein en nauwelijks op te vallen. Toch wijst onderzoek uit dat afwijkingen in huisstijlgebruik afbreuk kunnen doen aan de herkenning en herinnering van een merk, de mate waarin een merk als professioneel wordt gezien en ook afbreuk doet aan de merkwaarde van een merk.

Om een merk te kunnen herkennen en herinneren is het van belang dat zaken als logo’s, kleuren en typografieën elke keer exact hetzelfde zijn. Mensen zien dagelijks duizenden merkuitingen, waardoor op verwarring groot is. Onbewust hebben mensen oog voor kleine details en zijn we ook in staat deze aan een merk te koppelen.

Conclusie

Je huisstijl vertelt iets over je organisatie. Het is een beeld en boodschap die je overbrengt naar klanten en potentiële klanten en is gewoonlijk ontstaan vanuit de organisatiegeschiedenis, waarden, missie en visie, technologie, cultuur en de strategie. Consistentie zorgt ervoor dat alle uitingen elkaar, het totaalbeeld en de uitstraling van je bedrijf versterken.

Een huisstijl is dé basis van al je marketing en communicatie. Geen bedrijf kan zonder een goed huisstijlhandboek en waarborging van al jouw uitingen. Ontdek hoe wij jouw huisstijl borgen in alle uitingen, kom snel langs voor een kop koffie!

Wij helpen je graag verder

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Prins vs digitaal 240x240

Print vs. digitaal

Wist je dat papier al bijna 2000 jaar gebruikt wordt als communicatiemiddel? We zien dat de wereld van print de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doormaakt. Het is inmiddels bijna een luxeproduct en het wordt gebruikt voor het overbrengen van een beleving en een tastbare ervaring. Sinds enkele jaren is het de wereld van online die veel print overneemt.

We zien de laatste tijd wel de trend dat ook offline media weer een opmars maakt. Door stijgende bezorgdheid over de verandering van het klimaat, zien we wel een andere ontwikkeling in het soort drukwerk. Er wordt steeds meer duurzaam gedrukt, waarbij er gebruikgemaakt wordt van milieuvriendelijke materialen en energiezuinige technologieën.

Vindbaarheid 240x240

Lokaal vindbaar in de zoekmachine?

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je lokaal aan het zoeken bent in de zoekmachine?  Zo zoeken we vaak dingen op als we in een bepaalde stad zijn om te eten, te overnachten of om een bepaalde winkel te bezoeken. Je kunt nu simpelweg een zoekopdracht uitzetten voor een restaurant in een stad, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bedrijf ook zo goed zichtbaar is?

Branding 240x240

Dit móet je weten over (re)branding

Het bouwen van een sterke en herkenbare identiteit, dat is waar Branding over gaat. Een sterke Branding onderscheid je van concurrentie, het zorgt voor loyaliteit en het vergroot de waarde van je bedrijf. Het is een cruciaal onderdeel van je marketing en meer dan een logo en kleurenschema. Wij delen enkele feiten over Branding!

Linkbuilding 240x240

Een Linkbuilding strategie voor jouw website

Dat online aanwezigheid ontzettend belangrijk is, dat is al langere tijd duidelijk. Een goed ontwikkelde strategie is belangrijk voor het succes. Niet alleen voor de socialmediakanalen wil je een effectieve strategie inzetten, ook voor je vindbaarheid op Google is dit belangrijk. 

We spreken hier dan van een SEO-strategie. Ook wel de search engine optimalisatie genoemd. Binnen je SEO-strategie zijn er verschillende aspecten die aan bod komen, waaronder het actief inzetten van Linkbuilding. Maar wat is Linkbuilding nu en hoe kun je dit inzetten voor jouw bedrijf? Wij leggen het uit.

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks