Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
20-05-2021

Stimuleer interactie op social media

Je plaatst niet voor niks berichten op LinkedIn, Instagram, Facebook. Het gaat er natuurlijk om dat je berichten worden gezien en dat deze leiden tot interactie met je volgers. Dat is niet altijd makkelijk vanwege de complexe algoritmes. Hoe vergroot je toch snel en eenvoudig de interactie met of de betrokkenheid van je (potentiële) klanten? Wij zetten een aantal tips voor jou op een rijtje.

Stimuleer interactie op social media 2

1. Post regelmatig en consistent

Om interactie uit te lokken op social media, is het belangrijk om regelmatig te posten. Daarnaast is consistency key: kies voor vaste dagen en tijdstippen om berichten te plaatsen. Het gebruiken van een contentkalender en het bedenken van verschillende rubrieken kan daarbij helpen. 

Daarnaast heeft de dag en het tijdstip waarop je berichten plaatst ook invloed op de interactie. Ieder social mediakanaal heeft een andere piektijd, maar over het algemeen kun je het best berichten plaatsen op woensdag en vrijdag om 12:00 uur of op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 18:00 en 20:00 uur.

2. Plaats eigen content

Maak unieke posts en neem niet berichten van anderen één op één over. Je mag je uiteraard laten inspireren, maar zorg ervoor dat je het bericht in een origineel jasje steekt dat past bij jouw bedrijf of doelgroep.

Kies ervoor om niet alleen je producten of diensten onder de aandacht brengen. Speel in op bijzondere dagen, belangrijke onderwerpen en geef je bedrijf een gezicht door persoonlijke verhalen te vertellen vanuit of over de werknemers. Gebruik daarbij ook bij voorkeur eigen beelden en geen stockbeelden.

3. Tag mensen of bedrijven

Door mensen en bedrijven te taggen, stimuleer je de betrokkenheid en vergroot je het bereik. Je bereikt getagde profielen gemakkelijk, omdat zij een melding krijgen dat zij zijn getagd. Daarnaast kan je bericht hierdoor ook op de tijdlijn van de volgers van de getagde profielen terechtkomen.

4. Voeg je locatie toe

Tag je locatie in je bericht of de locaties in je omgeving. Zeker op Instagram en Facebook zoeken veel mensen gericht op een plaats of locatie. Hoe mooi is het als jouw bericht hoog in de resultaten verschijnt? Een locatie toevoegen aan je berichten is een kleine moeite, maar heeft meer impact dan je denkt.

Op LinkedIn en Instagram zoeken mensen daarnaast op hashtags. Voeg een aantal relevante hashtags toe aan je berichten zodat je ook in tijdlijnen van niet-volgers verschijnt.

5. Voer een gesprek

Het kan vervelend zijn om een gesprek te voeren met iemand die alleen maar over zichzelf praat. Het is logisch dat je je volgers wilt laten zien wat jij in huis hebt, maar zorg ervoor dat je jouw social mediakanalen niet overspoelt met een tsunami aan reclame-uitingen.

Geef je volgers de kans om mee te praten. Hierdoor voelen jouw volgers zich betrokken en gehoord. Dit doe je bijvoorbeeld door een vraag in je caption (onderschrift, tekst onder de foto) te stellen, waarmee je reactie uitlokt. Of bespreek onderwerpen die op dát moment leven binnen je doelgroep.

6. Vraag collega’s berichten te liken en te delen

Hoe meer likes, reacties, saves, shares en kijktijd een bericht heeft, des te sneller de algoritmes van sociale media het bericht oppikken. Dit is belangrijk wanneer je wilt dat jouw berichten terechtkomen op de tijdlijn van nieuwe volgers. Vraag daarom je toch al betrokken collega’s, vrienden en familieleden om je bericht te liken, te delen of een reactie achter te laten. 

7. Reageer op al je comments

Heb je een leuke reactie gehad op je post? Vergeet dan niet te reageren. Hierdoor voelen je volgers zich gezien. Daarnaast pikken de algoritmes van sociale media ook jouw reacties weer op. Denk goed na over je reactie: wanneer je jouw reactie uitdagend of vragend genoeg formuleert, kun je met jouw antwoord weer een nieuwe reactie uitlokken.

Heb je een negatieve reactie gekregen? Verwijder deze dan niet, maar reageer snel, positief en persoonlijk. Bedank de volger voor het leveren van feedback. Hiermee laat je je volgers zien dat je openstaat voor opbouwende kritiek en negatieve berichten en voorkom je dat de klacht zich op een andere manier verspreid. 

Heb je hulp nodig?

Heb je moeite met het bedenken van nieuwe berichten of het onderhouden van jouw social mediakanalen? En heb je geen tijd om na te denken hoe je interactie kunt stimuleren? De content creators van Pencilpoint helpen je graag! Wij helpen je bij een passende strategie per social mediakanaal, ontwikkelen een contentkalender met leuke en prikkelende berichten en publiceren deze voor je op de afgesproken tijden.

Ook meer interactie op jouw social mediaberichten?

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Prins vs digitaal 240x240

Print vs. digitaal

Wist je dat papier al bijna 2000 jaar gebruikt wordt als communicatiemiddel? We zien dat de wereld van print de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doormaakt. Het is inmiddels bijna een luxeproduct en het wordt gebruikt voor het overbrengen van een beleving en een tastbare ervaring. Sinds enkele jaren is het de wereld van online die veel print overneemt.

We zien de laatste tijd wel de trend dat ook offline media weer een opmars maakt. Door stijgende bezorgdheid over de verandering van het klimaat, zien we wel een andere ontwikkeling in het soort drukwerk. Er wordt steeds meer duurzaam gedrukt, waarbij er gebruikgemaakt wordt van milieuvriendelijke materialen en energiezuinige technologieën.

Vindbaarheid 240x240

Lokaal vindbaar in de zoekmachine?

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je lokaal aan het zoeken bent in de zoekmachine?  Zo zoeken we vaak dingen op als we in een bepaalde stad zijn om te eten, te overnachten of om een bepaalde winkel te bezoeken. Je kunt nu simpelweg een zoekopdracht uitzetten voor een restaurant in een stad, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bedrijf ook zo goed zichtbaar is?

Branding 240x240

Dit móet je weten over (re)branding

Het bouwen van een sterke en herkenbare identiteit, dat is waar Branding over gaat. Een sterke Branding onderscheid je van concurrentie, het zorgt voor loyaliteit en het vergroot de waarde van je bedrijf. Het is een cruciaal onderdeel van je marketing en meer dan een logo en kleurenschema. Wij delen enkele feiten over Branding!

Linkbuilding 240x240

Een Linkbuilding strategie voor jouw website

Dat online aanwezigheid ontzettend belangrijk is, dat is al langere tijd duidelijk. Een goed ontwikkelde strategie is belangrijk voor het succes. Niet alleen voor de socialmediakanalen wil je een effectieve strategie inzetten, ook voor je vindbaarheid op Google is dit belangrijk. 

We spreken hier dan van een SEO-strategie. Ook wel de search engine optimalisatie genoemd. Binnen je SEO-strategie zijn er verschillende aspecten die aan bod komen, waaronder het actief inzetten van Linkbuilding. Maar wat is Linkbuilding nu en hoe kun je dit inzetten voor jouw bedrijf? Wij leggen het uit.

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks