Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
03-03-2022

Mag je zomaar iedere afbeelding gebruiken in jouw blog of socialmediabericht?

Spendeer jij soms ook uren op het internet op zoek naar het perfecte plaatje voor jouw nieuwe blog? Om jouw artikel, flyer of blog te versterken heb je eindelijk dé foto gevonden. Maar mag je deze afbeelding eigenlijk wel gebruiken?

Mag je zomaar iedere afbeelding gebruiken in jouw blog of socialmediabericht

Auteursrecht

Kom je een afbeelding tegen op internet of social media, dan heb je eigenlijk altijd te maken met auteursrecht. Auteursrecht zorgt ervoor dat de maker van het werk altijd de rechten over zijn creaties behoudt. Dit recht blijft bestaan tot 70 jaar na het overlijden van de originele maker. Na deze 70 jaar valt het beeld onder het publieke domein. Beelden uit het publieke domein zijn wél vrij te gebruiken.

Portretrecht

Naast auteursrecht heb je nog te maken met portretrecht. Portretrecht zorgt ervoor dat de personen die zijn afgebeeld op een foto het publiceren van de afbeelding tegen kunnen gaan. Zorg daarom voor toestemming van de personen die geportretteerd staan op de afbeelding.

Schadevergoeding

Wanneer je deze rechten overtreedt, kun je te maken krijgen met flinke kosten. Zo ligt de gemiddelde schadevergoeding voor het schenden van privacy en portretrechten tussen de €1500,- en €2500,-. Wanneer de beelden voor commerciële uitingen zijn gebruikt, kan deze schadevergoeding zelfs oplopen tot in de tienduizenden euro’s.

Ook over het auteursrecht kunnen vergoedingen worden geëist. In deze gevallen draai je op voor de kosten die je eigenlijk had moeten betalen voor een licentie. Als je bij het schenden van het auteursrecht niet de naam van de maker hebt vermeld of de afbeelding hebt aangepast of beschadigd, dan moet je een extra bedrag betalen over deze vergoeding.

Social media

Ook foto’s op social media hebben auteursrecht. Met het delen van beelden op social media geef je een licentie aan dit platform zelf. Dit houdt in dat een platform, zoals Instagram of Facebook, jouw beelden mag gebruiken nadat je deze online zet. Daarnaast geef je hiermee toestemming om je beelden binnen dat platform te mogen delen. 

Toestemming

Wil je toch een afbeelding van een ander gebruiken? Vraag toestemming aan de maker. Of sluit de social media post in in jouw blogpost of nieuwsbericht. Wanneer de beelden echt van belang zijn voor jouw bericht mag je deze gebruiken als je de maker en de bron van de beelden vermeldt.

Stockbeelden

Als je er echt zeker van wil zijn dat de beelden die je kiest geen rechten van anderen bevatten, kun je gebruik maken van stockfoto’s. Dit zijn afbeeldingen die je gratis of tegen een (kleine) vergoeding mag gebruiken.

Bij gebruik van stockafbeeldingen kom je de woorden ‘royalty free’ en ‘rights managed’ vaak tegen. Royalty free houdt in dat je eenmalig een vergoeding betaalt voor een afbeelding. Je mag deze afbeelding dan voor alle doeleinden en toepassingen gebruiken. Bij rights managed gelden er verschillende prijzen voor verschillende toepassingen. Je betaalt dan alleen voor de toepassing waarvoor je de afbeelding gebruikt. Bij meermalig gebruik van deze content moet je dus ook meer betalen.

Eigen content

Maar wat natuurlijk het beste werkt is originele, zelfgemaakte content! Door gebruik te maken van jouw eigen beelden genereer je onder andere meer bezoekers en helpt het gebruiken van je eigen plaatjes mee aan de SEO van je website. Het maken van eigen beelden onderscheid jouw blog of social media van de concurrent. Verder laat je door middel van eigen content jouw expertise in jouw vakgebied zien.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het realiseren van eigen beelden en content? Onze content creators helpen je graag bij het ontwerpen van originele beelden die bij jouw bedrijf passen.

Wil je social media uitbesteden?

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Prins vs digitaal 240x240

Print vs. digitaal

Wist je dat papier al bijna 2000 jaar gebruikt wordt als communicatiemiddel? We zien dat de wereld van print de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doormaakt. Het is inmiddels bijna een luxeproduct en het wordt gebruikt voor het overbrengen van een beleving en een tastbare ervaring. Sinds enkele jaren is het de wereld van online die veel print overneemt.

We zien de laatste tijd wel de trend dat ook offline media weer een opmars maakt. Door stijgende bezorgdheid over de verandering van het klimaat, zien we wel een andere ontwikkeling in het soort drukwerk. Er wordt steeds meer duurzaam gedrukt, waarbij er gebruikgemaakt wordt van milieuvriendelijke materialen en energiezuinige technologieën.

Vindbaarheid 240x240

Lokaal vindbaar in de zoekmachine?

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je lokaal aan het zoeken bent in de zoekmachine?  Zo zoeken we vaak dingen op als we in een bepaalde stad zijn om te eten, te overnachten of om een bepaalde winkel te bezoeken. Je kunt nu simpelweg een zoekopdracht uitzetten voor een restaurant in een stad, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bedrijf ook zo goed zichtbaar is?

Branding 240x240

Dit móet je weten over (re)branding

Het bouwen van een sterke en herkenbare identiteit, dat is waar Branding over gaat. Een sterke Branding onderscheid je van concurrentie, het zorgt voor loyaliteit en het vergroot de waarde van je bedrijf. Het is een cruciaal onderdeel van je marketing en meer dan een logo en kleurenschema. Wij delen enkele feiten over Branding!

Linkbuilding 240x240

Een Linkbuilding strategie voor jouw website

Dat online aanwezigheid ontzettend belangrijk is, dat is al langere tijd duidelijk. Een goed ontwikkelde strategie is belangrijk voor het succes. Niet alleen voor de socialmediakanalen wil je een effectieve strategie inzetten, ook voor je vindbaarheid op Google is dit belangrijk. 

We spreken hier dan van een SEO-strategie. Ook wel de search engine optimalisatie genoemd. Binnen je SEO-strategie zijn er verschillende aspecten die aan bod komen, waaronder het actief inzetten van Linkbuilding. Maar wat is Linkbuilding nu en hoe kun je dit inzetten voor jouw bedrijf? Wij leggen het uit.

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks