Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
13-12-2018

Logo ontwerpen? Let op deze 5 punten

Een logo is een sterk marketingmiddel. Met een goed, passend logo laat je een blijvende indruk achter en onderscheid je jezelf van je concurrenten. Maar wat maakt een logo goed? In dit blog leggen wij uit waar je op moet letten als je een logo gaat ontwerpen.

Waar moet logo aan voldoen

Logotip 1. Zorg dat de kleuren altijd hetzelfde zijn

Een belangrijk onderdeel van een logo is kleur. Het logo maakt onderdeel uit van je huisstijl. Het is erg storend als je logo in diverse uitingen anders oogt omdat de kleur net afwijkt. Kies voor kleuren die bij jou passen en bepaal de gewenste RGB-, CMYK- en Pantone-kleuren. CMYK- en Pantone-kleuren worden vaak gebruikt voor drukwerk. RGB-kleuren worden gebruikt voor fotoproducten en digitale uitingen. Door het vastleggen van de juiste kleurcodes houd je eenheid en herkenbaarheid.

Logotip 2. Kies voor een tijdloos ontwerp

Een goed logo is tijdloos. Kies daarom bij het ontwerpen van je logo voor vormen, kleuren en lettertypen die jarenlang meekunnen. Natuurlijk is het altijd goed je logo na een bepaalde tijd te restylen om mee te gaan met nieuwe trends. Maar dan gaat het vaak om kleine aanpassingen. Denk aan het toevoegen of weglaten van schaduwen die net dat eigentijdse effect hebben. Wijzigingen die niet ten koste gaan van je herkenbaarheid!

Logotip 3. Maak je logo passend en herkenbaar

Een logo moet herkenbaar zijn voor je (potentiële) klant. Zorg daarom dat je logo niet alleen aansluit bij de look en feel van jouw bedrijf of merk, maar ook bij je gewenste doelgroep. Als iemand jouw logo ziet, moet hij of zij dat gelijk associëren met jouw bedrijf, merk of dienst. Dát wil je bereiken.

Logotip 4. Houd je logo eenvoudig

Houd je logo eenvoudig. Zo begrijpt en onthoudt je doelgroep je logo het beste. Zorg voor een logo dat duidelijk maakt wat je doet en wat je kernwaarden zijn. Gebruik niet te veel kleuren in je logo voor een rustige en zakelijke uitstraling.

Logotip 5. Maak meerdere afmetingen logo's

Een logo moet veelzijdig zijn en op elke kleur achtergrond gebruikt kunnen worden. Ook moet je logo naar elke afmeting geschaald kunnen worden, zonder dat dit ten koste gaat van de zichtbaarheid of de kwaliteit (tip: Illustrator of InDesign). Maak daarom meerdere versies van je logo. Een diapositief logo en een éénkleurig logo voor de diverse achtergronden, een versie voor social media en een staand en liggend logo zijn het belangrijkst.

Logo laten ontwerpen door Pencilpoint

Kom je er zelf niet uit? Wij hebben ervaren vormgevers die je graag helpen met het vormgeven van een nieuw logo of met het restylen van je bestaande logo en huisstijl. Recent deden we bijvoorbeeld het logo voor Cafe Victoria. Bekijk ook andere voorbeelden van onze designs.

Eens van gedachten wisselen?

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Prins vs digitaal 240x240

Print vs. digitaal

Wist je dat papier al bijna 2000 jaar gebruikt wordt als communicatiemiddel? We zien dat de wereld van print de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doormaakt. Het is inmiddels bijna een luxeproduct en het wordt gebruikt voor het overbrengen van een beleving en een tastbare ervaring. Sinds enkele jaren is het de wereld van online die veel print overneemt.

We zien de laatste tijd wel de trend dat ook offline media weer een opmars maakt. Door stijgende bezorgdheid over de verandering van het klimaat, zien we wel een andere ontwikkeling in het soort drukwerk. Er wordt steeds meer duurzaam gedrukt, waarbij er gebruikgemaakt wordt van milieuvriendelijke materialen en energiezuinige technologieën.

Vindbaarheid 240x240

Lokaal vindbaar in de zoekmachine?

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je lokaal aan het zoeken bent in de zoekmachine?  Zo zoeken we vaak dingen op als we in een bepaalde stad zijn om te eten, te overnachten of om een bepaalde winkel te bezoeken. Je kunt nu simpelweg een zoekopdracht uitzetten voor een restaurant in een stad, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bedrijf ook zo goed zichtbaar is?

Branding 240x240

Dit móet je weten over (re)branding

Het bouwen van een sterke en herkenbare identiteit, dat is waar Branding over gaat. Een sterke Branding onderscheid je van concurrentie, het zorgt voor loyaliteit en het vergroot de waarde van je bedrijf. Het is een cruciaal onderdeel van je marketing en meer dan een logo en kleurenschema. Wij delen enkele feiten over Branding!

Linkbuilding 240x240

Een Linkbuilding strategie voor jouw website

Dat online aanwezigheid ontzettend belangrijk is, dat is al langere tijd duidelijk. Een goed ontwikkelde strategie is belangrijk voor het succes. Niet alleen voor de socialmediakanalen wil je een effectieve strategie inzetten, ook voor je vindbaarheid op Google is dit belangrijk. 

We spreken hier dan van een SEO-strategie. Ook wel de search engine optimalisatie genoemd. Binnen je SEO-strategie zijn er verschillende aspecten die aan bod komen, waaronder het actief inzetten van Linkbuilding. Maar wat is Linkbuilding nu en hoe kun je dit inzetten voor jouw bedrijf? Wij leggen het uit.

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks