Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
10-06-2020

Hoelang geleden heb jij je logo kritisch bekeken?

Daar is ie dan: je eigen bedrijfslogo. Daar hoef je de komende tien jaar vast niet meer naar om te kijken. Of toch wel? In deze blog geven we een aantal voorbeelden en redenen waarom het verstandig is om je logo af en toe te restylen.

Logo restylen

1. Als het logo niet meer bij je organisatie past

Een logo ontwerpen is een essentieel onderdeel bij het opstarten van je bedrijf. Het zorgt voor herkenbaarheid. Een logo moet dus opvallen, maar het moet vooral bij je passen. En als dat dan is gelukt, wil je hier het liefst zolang mogelijk mee doen. Maar je logo zegt als het goed is iets over wie je bent of wat je doet. En net zoals als mens, ben je als bedrijf continu in ontwikkeling. De kans dat je dus voor altijd hetzelfde logo kunt gebruiken, is heel klein. Ben je bijvoorbeeld van plan om je business uit te breiden? Of zelfs volledig om te gooien? Beoordeel dan kritisch of het logo nog past. Het logo van Pencilpoint is in de loop der jaren meerdere malen aangepast. Doordat het subtiele veranderingen waren, viel het bij een groot gedeelte van onze doelgroep niet in één keer op. En onze pay-off veranderde met het logo mee.

Pencilpoint logo evolutie

2. Als designtrends veranderen

Als bedrijf wil je modern en up-to-date blijven voor je doelgroep. Daarom is het van belang dat je op de hoogte blijft van de nieuwste designtechnieken. Wat is de huidige trend? Tien jaar geleden was het gebruik van schaduw en 3D-effecten in de mode. Op de dag van vandaag zie je meer gradients (verloop) in kleuren. Met zulke subtiele effecten worden logo’s minder ‘plat’ gemaakt. Tegelijkertijd blijven ze modern en strak. Je logo opfrissen kan je bedrijf ook weer even extra onder de aandacht brengen. Dit is handig wanneer je merkt dat je huisstijl je doelgroep niet meer aanspreekt. Met een kleine restyle kun je je logo eenvoudig weer van deze tijd maken. Hieronder vind je een mooi voorbeeld van het logo van Philips door de jaren heen.

Philips logo evolutie

3. Als je een negatief imago wil wegpoetsen

Merk je dat je een stoffig, of zelfs negatief, imago hebt opgebouwd? Dan kan een nieuw logo de oplossing zijn. Ook wanneer je besluit om niet je bedrijfsnaam te veranderen. Met alleen een nieuw logo en eventueel een aangepaste huisstijl neem je bepaalde associaties weg en geef je een signaal af van een nieuwe positieve start.

4. Als het logo ‘niet meer werkt’

Het kan zijn dat je bij het opstarten van je bedrijf enige haast voelde. Of dat je weinig of geen budget had. Wellicht is je bedrijfslogo hierdoor te snel ontworpen. Je bent in de loop der tijd gegroeid en hebt nu meer ruimte om eens kritisch te kijken of je logo echt goed bij je past. Ook kan het zijn dat je een grote naamsbekendheid hebt bereikt, waarop je logo kan worden aangepast. Het huidige logo van McDonald’s is hier een mooi voorbeeld van. De keten is zo herkenbaar, dat de organisatienaam of pay-off niet meer nodig is. Enkel de letter M is genoeg. Hiermee speelt de organisatie ook in op de huidige trend: minimalisme. Hetzelfde geldt voor merken zoals Nike en Adidas.

Mcdonalds logo evolutie

5. Als het logo digitaal niet functioneert

Een logo kan op papier fantastisch werken, maar hoe communiceert het in de digitale wereld? En in verschillende uitingen? Het is belangrijk dat je logo altijd goed tot z’n recht komt, ongeacht het kanaal waarop je dit deelt. Het logo moet er goed uitzien op papier, maar ook op je website, je social mediakanalen en bijvoorbeeld je app. Als je logo niet geschikt is voor allerlei doeleinden, is het tijd voor een dynamisch logo. De verschillende logo elementen kunnen dan flexibel worden gepositioneerd om varianten te creëren. Bijvoorbeeld: liggend, staand, vierkant, met/zonder pay-off, favicon/icoon voor je website, etc. 

Dynamisch inzetbaar logo 

6. Als er een speciale gelegenheid is

De beste timing voor het aanpassen van je logo is een grote verandering. Bijvoorbeeld een jubileum. Dit succes kun je vieren met een pakkende campagne. Je aangepaste jubileum logo communiceer je op de verschillende campagne uitingen. Zo breng je je jubileum een jaar lang extra onder de aandacht. Dit is tenslotte een prestatie waar je trots op mag zijn en dat vertrouwen creëert bij je doelgroep.

Jubileum logos

Logo vernieuwen?

Ben je geïnspireerd geraakt om je eigen logo eens kritisch te bekijken? Aarzel niet. Een kleine restyle betekent niet dat je je herkenbaarheid kwijtraakt. De creatieve vormgevers van Pencilpoint weten precies hoe zij je logo subtiel kunnen opfrissen. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Een keertje sparren?

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Prins vs digitaal 240x240

Print vs. digitaal

Wist je dat papier al bijna 2000 jaar gebruikt wordt als communicatiemiddel? We zien dat de wereld van print de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doormaakt. Het is inmiddels bijna een luxeproduct en het wordt gebruikt voor het overbrengen van een beleving en een tastbare ervaring. Sinds enkele jaren is het de wereld van online die veel print overneemt.

We zien de laatste tijd wel de trend dat ook offline media weer een opmars maakt. Door stijgende bezorgdheid over de verandering van het klimaat, zien we wel een andere ontwikkeling in het soort drukwerk. Er wordt steeds meer duurzaam gedrukt, waarbij er gebruikgemaakt wordt van milieuvriendelijke materialen en energiezuinige technologieën.

Vindbaarheid 240x240

Lokaal vindbaar in de zoekmachine?

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je lokaal aan het zoeken bent in de zoekmachine?  Zo zoeken we vaak dingen op als we in een bepaalde stad zijn om te eten, te overnachten of om een bepaalde winkel te bezoeken. Je kunt nu simpelweg een zoekopdracht uitzetten voor een restaurant in een stad, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bedrijf ook zo goed zichtbaar is?

Branding 240x240

Dit móet je weten over (re)branding

Het bouwen van een sterke en herkenbare identiteit, dat is waar Branding over gaat. Een sterke Branding onderscheid je van concurrentie, het zorgt voor loyaliteit en het vergroot de waarde van je bedrijf. Het is een cruciaal onderdeel van je marketing en meer dan een logo en kleurenschema. Wij delen enkele feiten over Branding!

Linkbuilding 240x240

Een Linkbuilding strategie voor jouw website

Dat online aanwezigheid ontzettend belangrijk is, dat is al langere tijd duidelijk. Een goed ontwikkelde strategie is belangrijk voor het succes. Niet alleen voor de socialmediakanalen wil je een effectieve strategie inzetten, ook voor je vindbaarheid op Google is dit belangrijk. 

We spreken hier dan van een SEO-strategie. Ook wel de search engine optimalisatie genoemd. Binnen je SEO-strategie zijn er verschillende aspecten die aan bod komen, waaronder het actief inzetten van Linkbuilding. Maar wat is Linkbuilding nu en hoe kun je dit inzetten voor jouw bedrijf? Wij leggen het uit.

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks