Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
30-08-2023

Hoe verwerk je AI in je contentstrategie?

AI, ook wel kunstmatige intelligentie is inmiddels een bekend begrip. Ook in de creatieve sector zien we dit steeds vaker terug. Wat doet het nu precies en hoe kun je het effectief inzetten?

2023 107 blog kunstmatige intelligentie website 2

Kunstmatige intelligentie verwijst naar de imitatie van menselijk gedrag door machines of robots, waarbij de uitvoering van de taken kan worden verbeterd door informatieverzameling door de tijd heen. Wat kunnen we er nu in marketingland mee?

Hoe goed je AI in kan zetten hangt volledig af van de beschikbare data. Er wordt wel vaker geroepen dat marketeers aan hun baanzekerheid moeten gaan twijfelen met de komst van AI. Dat AI van toegevoegde waarde is, dat is duidelijk, maar het zal niet de marketeer direct vervangen. Wel kun je het als hulpmiddel gebruiken bij het nog gerichter uitvoeren van je marketingactiviteiten. 

Er liggen een hoop kansen als het gaat om het inzetten van kunstmatige intelligentie voor het maken en schrijven van je content. De kracht ligt vooral bij de brede inzetbaarheid en het aanpassingsvermogen om moeiteloos content op maat te maken.

AI toepassen op je contentstrategie

Personalisatie wordt steeds belangrijker. AI-tools zijn uitermate geschikt voor de hyperpersonalisatie van onder andere teksten en afbeeldingen. Websites worden steeds vaker aangepast op de persona van de bezoeker door onder andere het gebruik van kleuren en aangepaste afbeeldingen. Denk maar aan grote bedrijven zoals Netflix.

Personalisatie gaat verder dan het enkel toevoegen van iemand zijn voornaam bij het versturen van een e-mail. We zien nu steeds vaker gepersonaliseerde content waarbij ingezet wordt op specifieke gedragingen van de doelgroep en product voorkeuren.

AI stelt je in staat om meer te weten te komen over je doelgroep en de juiste gegevens te gebruiken. Met dit soort gegevens kun je profielen maken die verkregen worden uit onder andere bronnen zoals on-site gedrag en social listening. Met het verzamelen van deze gegevens kun je gericht content aanbieden op basis van de interesses.

Automatiseren van je marketing met AI

Marketing automation gaat gepaard met personalisatie. Hoe vaak kom jij een geautomatiseerde chatbot tegen op een website? Of krijg je een e-mail bij het bekijken van een bepaald product? Marketing automation is niet meer weg te denken. Niet alle automation tools worden door AI-applicaties beheert, maar de kunstmatige intelligentie is er zeker.  AI-gestuurde systemen helpen namelijk bij een nauwkeurige en effectieve targeting en gepersonaliseerde aanbevelingen.  

Betere data-analyse met behulp van AI

Hoe sneller je gegevens analyseert, hoe sneller je de resultaten kunt gebruiken om te optimaliseren. Met behulp van kunstmatige intelligentie kun je aan de hand van data ook vaststellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. We werken steeds meer naar een organisatie waarin beslissingen gemaakt worden op basis van data en de analyse daarvan.

Met behulp van AI kun je razendsnel enorme hoeveelheden data analyseren. Het levert niet alleen een hoge snelheid, maar het helpt ook bij het ontdekken van patronen in het klantgedrag die mensen niet ontdekken. Dit helpt wederom weer bij de eerdergenoemde segmentatie en daarmee de personalisatie.

Is AI dan de toekomst van marketing?

Er wordt vaak gesuggereerd dat AI marketing gaat overnemen en we straks geen marketeers meer in ons midden hebben. Toch zijn er een groot aantal activiteiten die AI niet kan overnemen van ons. AI bevat namelijk geen empathie en het menselijke aspect, zoals échte emoties, worden niet overgebracht. Er is een beperkte creativiteit en het heeft geen menselijke besluitvorming en ethiek. Het kan veel taken makkelijker maken binnen de marketing, maar er zijn dus nog steeds échte marketeers nodig om het tot een succes te brengen.

Ben jij opzoek naar ondersteuning bij je marketingactiviteiten, of wil je vrijblijvend eens contact hebben over de mogelijkheden om jouw product of dienst beter in de markt te zetten? Neem contact met ons op.

Kennismaken?

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Prins vs digitaal 240x240

Print vs. digitaal

Wist je dat papier al bijna 2000 jaar gebruikt wordt als communicatiemiddel? We zien dat de wereld van print de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doormaakt. Het is inmiddels bijna een luxeproduct en het wordt gebruikt voor het overbrengen van een beleving en een tastbare ervaring. Sinds enkele jaren is het de wereld van online die veel print overneemt.

We zien de laatste tijd wel de trend dat ook offline media weer een opmars maakt. Door stijgende bezorgdheid over de verandering van het klimaat, zien we wel een andere ontwikkeling in het soort drukwerk. Er wordt steeds meer duurzaam gedrukt, waarbij er gebruikgemaakt wordt van milieuvriendelijke materialen en energiezuinige technologieën.

Vindbaarheid 240x240

Lokaal vindbaar in de zoekmachine?

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je lokaal aan het zoeken bent in de zoekmachine?  Zo zoeken we vaak dingen op als we in een bepaalde stad zijn om te eten, te overnachten of om een bepaalde winkel te bezoeken. Je kunt nu simpelweg een zoekopdracht uitzetten voor een restaurant in een stad, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bedrijf ook zo goed zichtbaar is?

Branding 240x240

Dit móet je weten over (re)branding

Het bouwen van een sterke en herkenbare identiteit, dat is waar Branding over gaat. Een sterke Branding onderscheid je van concurrentie, het zorgt voor loyaliteit en het vergroot de waarde van je bedrijf. Het is een cruciaal onderdeel van je marketing en meer dan een logo en kleurenschema. Wij delen enkele feiten over Branding!

Linkbuilding 240x240

Een Linkbuilding strategie voor jouw website

Dat online aanwezigheid ontzettend belangrijk is, dat is al langere tijd duidelijk. Een goed ontwikkelde strategie is belangrijk voor het succes. Niet alleen voor de socialmediakanalen wil je een effectieve strategie inzetten, ook voor je vindbaarheid op Google is dit belangrijk. 

We spreken hier dan van een SEO-strategie. Ook wel de search engine optimalisatie genoemd. Binnen je SEO-strategie zijn er verschillende aspecten die aan bod komen, waaronder het actief inzetten van Linkbuilding. Maar wat is Linkbuilding nu en hoe kun je dit inzetten voor jouw bedrijf? Wij leggen het uit.

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks