Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
19-10-2018

Het huisstijlhandboek: essentieel voor elke organisatie

Inconsistente huisstijlen komen slordig en onprofessioneel over. Een huisstijlhandboek zorgt ervoor dat je de consistentie bewaakt. Ieder middel dezelfde uitstraling. Maar wat is verder het nut en de noodzaak van een huisstijlhandboek? Dat leggen we in dit artikel uit.

Huisstijlhandboek

Wat is een huisstijlhandboek?

Een huisstijlhandboek is een guideline voor het correct toepassen van je huisstijl. Door het opzetten, maar vooral door het volgen van een huisstijlhandboek zorg je ervoor dat de identiteit consequent wordt toegepast. Dat draagt bij aan herkenbaarheid. In het huisstijlhandboek liggen de richtlijnen en regels voor het toepassen van een huisstijl van een organisatie vast. Denk hierbij aan richtlijnen voor logogebruik, kleurwaarden en typografie.

Het belang van een goed huisstijlhandboek

Elke vorm van communicatie is een boodschap die je afgeeft aan jouw doelgroep. Als je communiceert met je doelgroep dan wil je dit wel op de juiste manier doen. Elk communicatiemoment geeft namelijk lading aan jouw merk op bedrijf. En met elk communicatiemoment oefen je invloed uit op jouw doelgroep. Wat je communiceert en de manier waarop je communiceert is even belangrijk als het beeld dat je van je bedrijf meegeeft.

Herkenning

Op het oog lijken sommige afwijkingen (bijvoorbeeld kleurverschil in visitekaartjes) klein en nauwelijks op te vallen. Toch wijst onderzoek uit dat afwijkingen in huisstijlgebruik afbreuk kunnen doen aan de herkenning en herinnering van een merk, de mate waarin een merk als professioneel wordt gezien en ook afbreuk doet aan de merkwaarde van een merk.

Om een merk te kunnen herkennen en herinneren is het van belang dat zaken als logo’s, kleuren en typografieën elke keer exact hetzelfde zijn. Mensen zien dagelijks duizenden merkuitingen, waardoor op verwarring groot is. Onbewust hebben mensen oog voor kleine details en zijn we ook in staat deze aan een merk te koppelen.

Conclusie

Je huisstijl vertelt iets over je organisatie. Het is een beeld en boodschap die je overbrengt naar klanten en potentiële klanten en is gewoonlijk ontstaan vanuit de organisatiegeschiedenis, waarden, missie en visie, technologie, cultuur en de strategie. Consistentie zorgt ervoor dat alle uitingen elkaar, het totaalbeeld en de uitstraling van je bedrijf versterken.

Een huisstijl is dé basis van al je marketing en communicatie. Geen bedrijf kan zonder een goed huisstijlhandboek en waarborging van al jouw uitingen. Ontdek hoe wij jouw huisstijl borgen in alle uitingen, kom snel langs voor een kop koffie!

Wij helpen je graag verder

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks