Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
18-02-2019

Google Tag Manager: wat, hoe en waarom?

Om te weten hoe de bezoekers van je website zich gedragen, heb je tags nodig. Tags meten gebeurtenissen op je website. Google Tag Manager (GTM) is een gratis tool van Google, waarmee je eenvoudig tags kunt toevoegen aan je website. Elke tag staat voor een stukje code van andere programma’s die gebeurtenissen meten op je website. Bijvoorbeeld de Facebookpixel, Google Analytics of Hotjar. Benieuwd hoe dat precies in z’n werk gaat? We vertellen het graag!

Google tag manager

Tags zijn belangrijk omdat je met behulp van de verzamelde informatie meer te weten komt over de bezoekers van je website. Die informatie kun je vervolgens gebruiken om je marketingactiviteiten uit te breiden en verbeteren. Pixels worden ook gebruikt om, nadat mensen je site hebben verlaten, bezoekers via betaalde advertenties te bereiken. Dit wordt vooral ingezet als de bezoeker de gewenste of verwachte actie niet heeft uitgevoerd, zoals de aankoop van een ticket.

Waarom Google Tag Manager gebruiken?

Kom het je bekend voor dat een developer er lang over doet om een tag in de code van je website te plaatsen? Met GTM plaats je binnen enkele minuten – zelf - een nieuwe tag in de broncode van je website zonder tussenkomst van een developer!

Het enige wat je moet doen voordat je de tags kunt plaatsen is eenmalig de GTM-pixel aan je website laten toevoegen. Gebruik je WordPress? Dan heb je geen developer nodig om de tag-code te plaatsen. Installeer de Google Tag Manager plugin en vul de container-ID in. De container-ID staat in Google Tag Manager in het overzicht en bij beheer, naast de domeinnaam.

Wat kun je allemaal regelen via Google Tag Manager?

Met GTM kun je gemakkelijk de code plaatsen voor Google Analytics of marketing automation software. En natuurlijk pixels van Facebook, Hotjar, Adwords, LinkedIn en nog veel meer!

Dankzij al deze koppelingen kun je advertenties personaliseren op basis van het gedrag van de bezoeker. Je kunt je advertenties afstemmen op welke pagina’s iemand heeft bezocht, op welke knop iemand heeft geklikt, hoe lang ze op je website zijn geweest, hoeveel pagina’s ze hebben bekeken, en nog veel meer triggers. Deze triggers kun je allemaal zelf instellen in GTM.

Voordelen van Google Tag Manger: 

    • Snelheid
      In plaats van verschillende codes en pixels, plaats je slechts één stukje code op je website en de rest regelt Google! Dat maakt je website ook nog eens een stuk sneller!
    • Betrouwbaar
      Wanneer je een stukje code verkeerd plaatst, kan dit je hele website laten crashen. Met Google Tag Manager hoef je niet onnodig aanpassingen aan de broncode van de website te doen waardoor fouten in de code voorkomen kunnen worden.
    • Overzichtelijk
      Heeft je website veel pagina’s, dan kun je vergeten de code op de juiste pagina te plaatsen. Met als gevolg dat je statistieken onbetrouwbaar zijn. Met GTM voorkom je dit!
    • Gratis
      Google Tag Manager is net als Google Analytics al heel compleet en ook nog een gratis!



We raden iedereen aan om gebruik te maken van Google Tag Manager om op een eenvoudige manier waardevolle inzichten te verkrijgen. Kom je er niet uit of wil je het volledig uit handen geven?

Grip krijgen op je online marketing?

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Prins vs digitaal 240x240

Print vs. digitaal

Wist je dat papier al bijna 2000 jaar gebruikt wordt als communicatiemiddel? We zien dat de wereld van print de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doormaakt. Het is inmiddels bijna een luxeproduct en het wordt gebruikt voor het overbrengen van een beleving en een tastbare ervaring. Sinds enkele jaren is het de wereld van online die veel print overneemt.

We zien de laatste tijd wel de trend dat ook offline media weer een opmars maakt. Door stijgende bezorgdheid over de verandering van het klimaat, zien we wel een andere ontwikkeling in het soort drukwerk. Er wordt steeds meer duurzaam gedrukt, waarbij er gebruikgemaakt wordt van milieuvriendelijke materialen en energiezuinige technologieën.

Vindbaarheid 240x240

Lokaal vindbaar in de zoekmachine?

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je lokaal aan het zoeken bent in de zoekmachine?  Zo zoeken we vaak dingen op als we in een bepaalde stad zijn om te eten, te overnachten of om een bepaalde winkel te bezoeken. Je kunt nu simpelweg een zoekopdracht uitzetten voor een restaurant in een stad, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bedrijf ook zo goed zichtbaar is?

Branding 240x240

Dit móet je weten over (re)branding

Het bouwen van een sterke en herkenbare identiteit, dat is waar Branding over gaat. Een sterke Branding onderscheid je van concurrentie, het zorgt voor loyaliteit en het vergroot de waarde van je bedrijf. Het is een cruciaal onderdeel van je marketing en meer dan een logo en kleurenschema. Wij delen enkele feiten over Branding!

Linkbuilding 240x240

Een Linkbuilding strategie voor jouw website

Dat online aanwezigheid ontzettend belangrijk is, dat is al langere tijd duidelijk. Een goed ontwikkelde strategie is belangrijk voor het succes. Niet alleen voor de socialmediakanalen wil je een effectieve strategie inzetten, ook voor je vindbaarheid op Google is dit belangrijk. 

We spreken hier dan van een SEO-strategie. Ook wel de search engine optimalisatie genoemd. Binnen je SEO-strategie zijn er verschillende aspecten die aan bod komen, waaronder het actief inzetten van Linkbuilding. Maar wat is Linkbuilding nu en hoe kun je dit inzetten voor jouw bedrijf? Wij leggen het uit.

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks