Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
09-05-2019

Drukproef gekregen? 5 tips om je wijzigingen door te geven

Laat je ons een magazine, flyer, advertentie of ander drukwerk vormgeven, dan sturen wij je altijd een pdf ter goedkeuring vóórdat we iets laten drukken. Zie je foutjes in deze drukproef? Dan passen we die natuurlijk aan. Je wijzigingen doorgeven kan snel en eenvoudig. Om het jou en onszelf wat makkelijker te maken, geven we je 5 tips.

Drukwerk correcties doorgeven Pencilpoint

Drukproeven printen, er je wijzigingen op schrijven, de pagina weer scannen en e-mailen? Dat kan resulteren in onleesbare krabbels of onzichtbare wijzigingen bovenop donkergekleurde vlakken. Vroeger werden voor die wijzigingen vaak internationaal vastgelegde correctietekens gebruikt. Maar die tekens zijn langzaam aan het uitsterven. Wijzigingen telefonisch doorgeven kan natuurlijk ook, maar dit is best foutgevoelig. Dat kan toch makkelijker? Onze tips:

 

1. Zet opmerkingen in de pdf

De duidelijkste en makkelijkste manier om wijzigingen door te geven is direct in de pdf. Je kunt notities toevoegen en opmerkingen typen of met de tekstbewerkingsgereedschappen precies aangeven wat je waar wilt wijzigen. Let op: gebruik je Acrobat Reader dan moet je die opmerkingen wel eerst even inschakelen. Daarna zie je de gereedschappen voor opmerkingen en markeringen op de werkbalk.

2. Lever alleen gecheckte teksten aan

Het is handig om ons definitieve teksten te leveren, voordat we beginnen met vormgeven. Dus teksten waarvan jij weet dat ze inhoudelijk en grammaticaal kloppen. Dat voorkomt extra wijzigingen achteraf. Zie je dat controleren, ook wel redigeren genoemd, zelf niet zitten? Besteed de punten en komma’s dan uit aan een tekstschrijver. Dat scheelt jou weer tijd en moeite.

3. Blijf consequent in je wijzigingen

Je ziet misschien vaker drukproeven voorbijkomen. Houd het duidelijk voor jezelf en voor ons: wees consequent in je wijzigingsverzoeken. Heb je een eigen voorkeur qua opmaak, bepaal die dan en houd daaraan vast. Een voorbeeld: sommigen zien na een alinea graag een enter, anderen liever een hele witregel. Intern kun je die afspraken ook vastleggen in een stijldocument. De consistentie ondersteunt de professionaliteit van je merk en het houdt je ontwerp helder voor de lezer.

4. Wees duidelijk

Nee, je hoeft niet voor elke te wijzigen letter een argument te verzinnen. Moet er ergens een spatie weg en een streepje worden toegevoegd? Prima. Maar geef in bepaalde onduidelijke gevallen aan waar en hoe dan precies. Dan veranderen wij het precies zoals jij bedoelt. Handig is bijvoorbeeld als je er ook iets bij zet in de trant van “De zin wordt dan dus: ...”

5. Maak één persoon verantwoordelijk voor de correcties

Regel binnen je organisatie dat één iemand verantwoordelijk is voor de correcties. Willen er heel graag meerdere mensen meehelpen, zorg dan wel voor één aanspreekpunt. Iemand die alle wijzigingen verzamelt en ze aan ons doorgeeft. Het liefst alle opmerkingen tegelijk. Dat bespaart je tijd en geld. En het geeft jou en ons meer overzicht. Wij regelen intern trouwens ook een vaste contactpersoon.

Zie je per ongeluk foutjes over het hoofd? Wij passen zelf ook weleens dingen aan. Maar altijd met een opmerking erbij, zodat je kunt zien wat er is gebeurd. En geen nood als je het zelf even niet meer weet. Wij onthouden altijd jouw vormgevingswensen, ook al werken we voor veel verschillende opdrachtgevers.

Laat ons je drukwerk ontwerpen

Met een goed design val je op. Wij ontwikkelen creatieve magazines, brochures, flyers, boeken en advertenties die jouw boodschap optimaal overbrengen. We helpen je graag met designs die passen bij jouw organisatie.

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Prins vs digitaal 240x240

Print vs. digitaal

Wist je dat papier al bijna 2000 jaar gebruikt wordt als communicatiemiddel? We zien dat de wereld van print de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doormaakt. Het is inmiddels bijna een luxeproduct en het wordt gebruikt voor het overbrengen van een beleving en een tastbare ervaring. Sinds enkele jaren is het de wereld van online die veel print overneemt.

We zien de laatste tijd wel de trend dat ook offline media weer een opmars maakt. Door stijgende bezorgdheid over de verandering van het klimaat, zien we wel een andere ontwikkeling in het soort drukwerk. Er wordt steeds meer duurzaam gedrukt, waarbij er gebruikgemaakt wordt van milieuvriendelijke materialen en energiezuinige technologieën.

Vindbaarheid 240x240

Lokaal vindbaar in de zoekmachine?

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je lokaal aan het zoeken bent in de zoekmachine?  Zo zoeken we vaak dingen op als we in een bepaalde stad zijn om te eten, te overnachten of om een bepaalde winkel te bezoeken. Je kunt nu simpelweg een zoekopdracht uitzetten voor een restaurant in een stad, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bedrijf ook zo goed zichtbaar is?

Branding 240x240

Dit móet je weten over (re)branding

Het bouwen van een sterke en herkenbare identiteit, dat is waar Branding over gaat. Een sterke Branding onderscheid je van concurrentie, het zorgt voor loyaliteit en het vergroot de waarde van je bedrijf. Het is een cruciaal onderdeel van je marketing en meer dan een logo en kleurenschema. Wij delen enkele feiten over Branding!

Linkbuilding 240x240

Een Linkbuilding strategie voor jouw website

Dat online aanwezigheid ontzettend belangrijk is, dat is al langere tijd duidelijk. Een goed ontwikkelde strategie is belangrijk voor het succes. Niet alleen voor de socialmediakanalen wil je een effectieve strategie inzetten, ook voor je vindbaarheid op Google is dit belangrijk. 

We spreken hier dan van een SEO-strategie. Ook wel de search engine optimalisatie genoemd. Binnen je SEO-strategie zijn er verschillende aspecten die aan bod komen, waaronder het actief inzetten van Linkbuilding. Maar wat is Linkbuilding nu en hoe kun je dit inzetten voor jouw bedrijf? Wij leggen het uit.

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks