Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
13-02-2017

5 tips voor een mooi ontwerp

Hoe komt het toch dat het ene ontwerp er veel sprekender uitziet dan het andere? Ontwerpen is een bijzonder vak want je begint altijd met een leeg A4'tje en eindigt met een kunstwerkje. Wat zijn de geheimen voor een goed ontwerp? In deze blog geven we je 5 tips hoe je tot een goed ontwerp komt.

Sticky notes design

Kun je ontwerpen leren? Ja en nee. Voor het ontwerpen heb je wel talent nodig. Je kunt dat niet leren, het moet in je DNA zitten. Net zoals je gevoel voor wiskunde moet hebben om gemakkelijk de meest ingewikkelde formules op te lossen. Met de onderstaande tips kom je een heel eind om een mooi ontwerp te maken. Volg de stappen en verbaas je over het resultaat.

Mooi ontwerp3

Tip 1: creëer spanning in je lay-out

Probeer vanuit de basis te ontwerpen. Probeer grote vlakken, foto’s en teksten af te wisselen met kleine vlakken, als een soort tegenpool. Hierdoor krijg je spanning in je ontwerp. Plaats aan de onderzijde een balk of blok, dat is de fundering waarop het hele ontwerp staat.

Tip 2: gebruik maximaal 2 kleuren en zwart

Werk met 2 kleuren en zwart. Gebruik als het kan de kleuren uit het logo of uit een foto die je gebruikt. Daardoor komen kleuren terug in je ontwerp en krijg je eenheid en rust. Let er op dat beide kleuren bij elkaar passen. Dat mag ook contrasterend zijn. Contrast zorgt voor diepte in je ontwerp en dat maakt het ontwerp spannend en dus opvallend en onderscheidend. Je kunt ook afgeleide kleuren gebruiken van de 2 gekozen kleuren. Bijvoorbeeld: het logo is donkerblauw, gebruik dan lichtblauw voor de achtergrond. Zwart is voor bijvoorbeeld de teksten.

Mooi ontwerp

Tip 3: kies maximaal 2 lettertypes

Wat voor het kleurgebruik geldt, is ook bij lettertypes van belang. Kies maximaal 2 lettertypes. Hierdoor wordt het ontwerp rustig en past het geheel goed bij elkaar. Let bij de keuze van het lettertype goed op of je een ruime keuze hebt in light, bold en italic. Door light en bold te gebruiken creëer je weer contrast en dat is wat je ontwerp spannend maakt.

Tip 4: gebruik foto's met hoge resolutie

Zorg dat de gebruikte foto’s voldoende in resolutie zijn anders krijg je van die pixelblokjes. Dat doet afbreuk aan de kwaliteit die je wilt uitstralen. Probeer de foto’s in een fotobewerkingsprogramma zoals Photoshop fris en kleurrijk te maken. Haal een eventuele kleurzweem weg, probeer er diepte in te krijgen door de helderheid en het contrast optimaal in te stellen. Bij het gebruik van foto’s van mensen is het fraai als zij kijken naar het centrum van je ontwerp. Dus niet naar de zijkant laten kijken, maar naar het midden. Het is helemaal mooi als de modellen kijken naar het belangrijkste deel van je ontwerp zoals de kopregel of aanbieding.

Tip 5: werk met vormen

Door gebruik te maken van grote en kleine vlakken, foto’s of vormen krijgt je ontwerp spanning. De grote vormen zet je aan de onderzijde, de kleinere boven. Zet foto’s en illustraties niet allemaal aan de zijkant. De vlakverdeling moet in evenwicht zijn. Als je een rond logo hebt is het goed de ronde vormen terug te laten komen. Voer dat door in het hele ontwerp. Dus ook in de gebruikte lettertypen.

Mooi ontwerp2

Samenvattend

Laat kleuren, lettertypes en vormen terugkomen in je ontwerp. Gebuikt niet te veel kleuren, vormen en lettertypes, maar probeer afgeleiden hiervan te gebruiken. Zorg voor rust en evenwicht. Breng foto’s op kleur en positioneer deze passend in je ontwerp. Je mag foto’s best wat aansnijden als de afbeelding daardoor spannender wordt. Een mooi ontwerp is een kwestie van de juiste balans van kleur, vorm, lettertypen en vlakverdeling.

Ontwerp nodig?

Mocht je ontwerp er na deze tips toch niet zo uitzien als je verwacht had, geen probleem. Wellicht heb je toch meer gevoel voor wiskunde of iets anders. Je kunt het ontwerpen ook aan ons overlaten. Bekijk onze showcases met voorbeelden van ons werk. Wil je eens een geheel vrijblijvend in gesprek met een van onze vormgevers om te kijken hoe wij je kunnen helpen? Of heb je specifieke vragen en wil je even brainstormen, neem dan even contact op.

Kunnen wij je verder helpen?

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Prins vs digitaal 240x240

Print vs. digitaal

Wist je dat papier al bijna 2000 jaar gebruikt wordt als communicatiemiddel? We zien dat de wereld van print de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doormaakt. Het is inmiddels bijna een luxeproduct en het wordt gebruikt voor het overbrengen van een beleving en een tastbare ervaring. Sinds enkele jaren is het de wereld van online die veel print overneemt.

We zien de laatste tijd wel de trend dat ook offline media weer een opmars maakt. Door stijgende bezorgdheid over de verandering van het klimaat, zien we wel een andere ontwikkeling in het soort drukwerk. Er wordt steeds meer duurzaam gedrukt, waarbij er gebruikgemaakt wordt van milieuvriendelijke materialen en energiezuinige technologieën.

Vindbaarheid 240x240

Lokaal vindbaar in de zoekmachine?

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je lokaal aan het zoeken bent in de zoekmachine?  Zo zoeken we vaak dingen op als we in een bepaalde stad zijn om te eten, te overnachten of om een bepaalde winkel te bezoeken. Je kunt nu simpelweg een zoekopdracht uitzetten voor een restaurant in een stad, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bedrijf ook zo goed zichtbaar is?

Branding 240x240

Dit móet je weten over (re)branding

Het bouwen van een sterke en herkenbare identiteit, dat is waar Branding over gaat. Een sterke Branding onderscheid je van concurrentie, het zorgt voor loyaliteit en het vergroot de waarde van je bedrijf. Het is een cruciaal onderdeel van je marketing en meer dan een logo en kleurenschema. Wij delen enkele feiten over Branding!

Linkbuilding 240x240

Een Linkbuilding strategie voor jouw website

Dat online aanwezigheid ontzettend belangrijk is, dat is al langere tijd duidelijk. Een goed ontwikkelde strategie is belangrijk voor het succes. Niet alleen voor de socialmediakanalen wil je een effectieve strategie inzetten, ook voor je vindbaarheid op Google is dit belangrijk. 

We spreken hier dan van een SEO-strategie. Ook wel de search engine optimalisatie genoemd. Binnen je SEO-strategie zijn er verschillende aspecten die aan bod komen, waaronder het actief inzetten van Linkbuilding. Maar wat is Linkbuilding nu en hoe kun je dit inzetten voor jouw bedrijf? Wij leggen het uit.

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks