Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
20-05-2019

20 do’s en don’ts op social media

Oké, je weet het allang: social media geven jouw bekendheid een boost en kunnen je meer omzet opleveren. Maar dan moet je het wel goed aanpakken. Omdat we dit jaar 20 jaar bestaan geven wij je 20 do’s en don’ts op social media.

20 do’s en don’ts op social media

10 do’s op social media

Do 1. Vul je profiel in

Op elk socialmediakanaal kun je een profieltekst invullen. Wie ben je, wat doe je en waarom moet iemand jou volgen? Een volledig profiel, duidelijke accountnaam en een logo of profielfoto maken je geloofwaardig en betrouwbaar.

Do 2. Wees jezelf

Er staat al zoveel content online, het is soms best moeilijk om onderscheidend te zijn. Afkijken bij je concullega’s is slim, maar word geen copycat. Wees trots op wat je doet en ontwikkel jouw eigen stijl. Authentieke content trekt meer volgers en content maken gaat je makkelijker af.

Do 3. Post wat bij jouw merk past

Valentijnsdag, 1 april, Pasen, Comic Sans Dag, Kerst: er zijn genoeg dagen om op in te haken met je social content. Leuk en lekker actueel, maar houd het relevant. Vraag je bij elke post af of er wel een goede link is tussen het inhaakmoment en jouw merk? Past het onderwerp bij jouw merkwaarden en strategie?

Do 4. Bedenk rubrieken en thema’s

Content maken gaat makkelijker als je met vaste rubrieken en thema’s werkt. Waarover kun je vaker iets delen? Denk aan elke maand een blog over jouw branche, elke week een kookvideo of kijkje achter de schermen. Bepaal hiervoor vaste momenten. Dan hebben je volgers steeds iets om naar uit te kijken.

Do 5. Post consequent

Wil je meer betrokkenheid bij je account, dan moet je regelmatig zichtbaar zijn. Hoe vaak je per week of zelfs per dag moet plaatsen, verschilt per kanaal. En door wisselende algoritmes is de beste strategie ook steeds weer anders. Het draait tegenwoordig vooral om kwaliteit in plaats van kwantiteit. Je kunt beter iets minder vaak posten en dan meer aandacht besteden aan die content. Houd als maximum ongeveer 1 post per dag aan.

Do 6. Plan vooruit

Consequent iets op social media zetten wil je wel, maar je bent al druk genoeg? Gelukkig bestaan er allerlei tools die posts automatisch voor je kunnen plaatsen. Denk aan Hootsuite, Buffer of Later. Je moet natuurlijk wel eerst even tijd investeren in het bedenken van de content. Maak een kalender waarin je bijvoorbeeld een maand vooruit werkt. Deze berichten kun je dan inplannen.

Do 7. Kies 1 lay-out

Wat wil jij uitstralen met je account? Houd je content visueel aantrekkelijk. Trek daarin ook één lijn. Bijvoorbeeld door steeds een bepaalde compositie, kleur of een filter te gebruiken. Zo blijf je voor volgers herkenbaar op al je kanalen. Je kunt je eigen posts vormgeven in apps als Canva, Snapseed en VSCO.

Do 8. Creëer interactie

Doe eens sociaal: ga het gesprek aan met je volgers. Daarmee boost je jouw bereik. Want als je veel interactie creëert laten socialmediakanalen je berichten aan meer mensen zien. Stel vragen aan je volgers, en laat ze bijvoorbeeld over iets stemmen of een raadsel oplossen. In je statistieken ontdek je op welke dagen en tijden je doelgroep vooral actief is.

Do 9. Plaats de juiste content op elk kanaal

Elk socialmediakanaal heeft een eigen soort publiek. En overal heb je weer net een iets ander doel. Op het zakelijke netwerk LinkedIn deel je daarom andere content dan op Pinterest of Snapchat.
Weten wat wel en niet werkt? Dat moet je uitproberen. Blijf vooral je statistieken checken om te ontdekken welke content goed scoort bij je doelgroep.

Do 10. Gedraag je

Op social krijg je soms te maken met discussies, gekke vragen, klachten en boze reacties. Blijf altijd aardig, ook al ben je het niet helemaal eens met een volger. Verwijder ook geen klachten, maar beantwoord ze netjes. Zo blijf je benaderbaar voor een groot publiek. 

10 don’ts op social media

Don't 1. Alleen maar zenden

Op social media doe je sociaal. Logisch. Je gaat het gesprek aan met je doelgroep en helpt volgers vooruit. Ga niet steeds dezelfde berichten herhalen of alleen maar reclame maken voor je eigen product. Dat worden je volgers snel zat.

Don't 2. Je eigen berichten liken

Je vindt je eigen posts natuurlijk leuk. Maar laat je volgers lekker zélf liken. Staat jouw naam eronder, dan komt dat wat wanhopig over. Gewoon niet doen. Check altijd onder welk account je ingelogd bent, zodat je niet per ongeluk je eigen berichten liket.

Don't 3. Spelfouten maken

Een foutje is zo gemaakt, maar spelfouten hebben een negatieve invloed op jouw imago, geloofwaardigheid en overtuigingskracht. Dubbelcheck altijd je uitgeschreven posts, of laat ze door iemand anders nalezen.

Don't 4. Hoofdletters en uitroeptekens gebruiken

SCHRIJF JE EEN POST IN HOOFDLETTERS DAN KOMT DAT SCHREEUWERIG OVER! Hetzelfde geldt voor een overdaad aan uitroeptekens! Als je met iemand praat, sta je ook niet de hele tijd te roepen! Probeer je enthousiasme over te brengen met tekst in plaats van uitroeptekens!

Don't 5. Veel tekst in een afbeelding

Jouw volgers moeten in minder dan een seconde geprikkeld worden. Voor een afbeelding met lappen tekst blijven ze niet hangen. Houd de tekst in je beeld kort en simpel.

Don't 6. Deel en win-acties

“Like en deel deze post en maak kans op product X!” Je krijgt gegarandeerd veel reacties van (nieuwe) volgers, maar pas op: er zitten regels aan dit soort acties. Op Facebook mag je bijvoorbeeld helemaal niet vragen om vrienden te taggen. En delen of liken mag geen voorwaarde zijn om te kunnen winnen. Facebook wil hiermee spam voorkomen. Check de richtlijnen van Facebook.

Don't 7. Likes of volgers kopen

Volgers of reacties kopen voor je account? Dat zijn alleen maar cijfertjes, geen echte geïnteresseerden in jouw merk. En het is niet zo chic. Focus liever op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Een fanbase opbouwen kost tijd, maar je krijgt er uiteindelijk meer voor terug dan die paar zogenaamde volgers in Verweggistan.

Don't 8. Mensen ongevraagd in beeld brengen

Niet iedereen ziet graag zijn of haar hoofd op internet verschijnen. Maak je foto’s van mensen, vraag dan altijd even toestemming voor het gebruik ervan. Ook in het kader van de privacywet AVG.

Don't 9. Klanten negeren

Ga je het gesprek aan met je volgers, dan moet je ook iets doen met de reacties. Laat merken dat je blij bent met de respons en beantwoord vragen. Doe je dat niet dan kom je nep en ongeïnteresseerd over.

Don't 10. Alle kanalen inzetten

Ga niet op Snapchat, omdat al je nichtjes erop zitten. Maak een afweging per socialmediakanaal: waar zit jouw doelgroep? Past een kanaal bij jouw bedrijf en wat je wilt bereiken? Creëer vervolgens passende content voor ieder kanaal (zie Do #9).

Hulp nodig met je social media?

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Prins vs digitaal 240x240

Print vs. digitaal

Wist je dat papier al bijna 2000 jaar gebruikt wordt als communicatiemiddel? We zien dat de wereld van print de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doormaakt. Het is inmiddels bijna een luxeproduct en het wordt gebruikt voor het overbrengen van een beleving en een tastbare ervaring. Sinds enkele jaren is het de wereld van online die veel print overneemt.

We zien de laatste tijd wel de trend dat ook offline media weer een opmars maakt. Door stijgende bezorgdheid over de verandering van het klimaat, zien we wel een andere ontwikkeling in het soort drukwerk. Er wordt steeds meer duurzaam gedrukt, waarbij er gebruikgemaakt wordt van milieuvriendelijke materialen en energiezuinige technologieën.

Vindbaarheid 240x240

Lokaal vindbaar in de zoekmachine?

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je lokaal aan het zoeken bent in de zoekmachine?  Zo zoeken we vaak dingen op als we in een bepaalde stad zijn om te eten, te overnachten of om een bepaalde winkel te bezoeken. Je kunt nu simpelweg een zoekopdracht uitzetten voor een restaurant in een stad, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bedrijf ook zo goed zichtbaar is?

Branding 240x240

Dit móet je weten over (re)branding

Het bouwen van een sterke en herkenbare identiteit, dat is waar Branding over gaat. Een sterke Branding onderscheid je van concurrentie, het zorgt voor loyaliteit en het vergroot de waarde van je bedrijf. Het is een cruciaal onderdeel van je marketing en meer dan een logo en kleurenschema. Wij delen enkele feiten over Branding!

Linkbuilding 240x240

Een Linkbuilding strategie voor jouw website

Dat online aanwezigheid ontzettend belangrijk is, dat is al langere tijd duidelijk. Een goed ontwikkelde strategie is belangrijk voor het succes. Niet alleen voor de socialmediakanalen wil je een effectieve strategie inzetten, ook voor je vindbaarheid op Google is dit belangrijk. 

We spreken hier dan van een SEO-strategie. Ook wel de search engine optimalisatie genoemd. Binnen je SEO-strategie zijn er verschillende aspecten die aan bod komen, waaronder het actief inzetten van Linkbuilding. Maar wat is Linkbuilding nu en hoe kun je dit inzetten voor jouw bedrijf? Wij leggen het uit.

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks