Actueel
Het fundament van een sterk merk
De merkstrategie vormt de basis van alles wat je doet om de doelen van je onderneming te behalen. Een strategie is belangrijk om uiteindelijk je doelen te kunnen behalen en het maximale eruit te halen.
Het geeft daarnaast overzicht en het maakt het makkelijker om naar het eindresultaat toe te werken. Het is de koers die je vaart met je merk om uiteindelijk de meeste impact te kunnen maken. Hoe je deze koers vaart en wat de effectiviteit ervan is, hangt af van hoe goed de strategie opgezet is.
Hoe ontwikkel je een effectieve merkstrategie?
Het onderscheid je van andere merken en het helpt je bij het maken van scherpe keuzes. De merkstrategie is een belangrijk onderdeel en de effectiviteit ervan bepaald waar je als bedrijf naartoe groeit.
Zorg dat je de doelgroep kent
Je moet je eigen publiek van binnen en van buiten kennen. Maak een persona die jouw ideale klant vertegenwoordigt om een duidelijk beeld te schetsen. Op deze manier kun je de behoeften, pijnpunten en problemen in kaart brengen om erachter te komen hoe je deze doelgroep het beste kunt aanspreken. Het is de sleutel tot jouw positionering in de markt. Stel een profiel op en geef jouw doelgroep een gezicht.
Onderscheid je van de concurrent en bepaal je merkwaarden
Breng je USP, ook wel Unique Selling Point in kaart. Hoe onderscheid jij je ten opzichte van de concurrent? Wat maakt jouw product of dienst anders dan de anderen? Het is daarbij belangrijk dat je de kernwaarden van je merk goed in kaart gebracht hebt. Je weet wat je wilt uitstralen en waar je voor staat. Alleen op deze manier kun je jouw unieke boodschap overbrengen op de potentiële klant.
Ontwikkel je eigen persoonlijkheid en identiteit
Jouw merkverhaal is authentiek en relevant. Nu is het tijd om je eigen identiteit ook daadwerkelijk vorm te geven. Het bepalen van de huisstijl, logo, slogan en je identiteit zijn een belangrijk onderdeel voorafgaand aan je communicatieplan, waarin je deze twee duidelijk en sterk gaat communiceren richting je doelgroep. Een eigen huisstijl creëren? Hoe je dat doet vind je hier.
Wil je graag hulp bij het ontwikkelen van een huisstijl? Neem contact met ons op!
Zorg voor het visitekaartje
Nu je de identiteit duidelijk in kaart hebt gebracht, is het tijd voor de volgende stap. Zorg dat je ergens alle informatie centraal hebt staan. In dit geval is het bouwen van een website de eerste stap. De website is het visitekaartje en laat zien waar je als merk voor staat en wat je aan kunt bieden. Zorg dat je de website zorgvuldig inricht op basis van een aantal belangrijke basisprincipes. Wil je hulp bij het ontwikkelen van je website? Onze websitebouwers weten daar wel raad mee.
Eenmaal een website gebouwd, stopt het niet. Zorg dat je de website blijft vullen met relevante en actuele informatie door middel van onder andere nieuwsberichten en blogs. We snappen dat je graag wil focussen op het ondernemen en dat dit misschien klinkt als veel werk. Met ons contentabonnement kunnen we jou volledig ontzorgen en blijven we de website maandelijks van pakkende content voorzien.
Het communicatieplan opstellen
Nu duidelijk is hoe je jouw merk wil positioneren, is het belangrijk dat er een plan opgesteld wordt om het uiteindelijke doel te kunnen behalen. Het communicatieplan dient een actieve route te bevatten op langere termijn die ervoor zorgt dat jouw merk goed gepositioneerd wordt in de markt. Na het bepalen van het plan kun je de communicatieve en de creatieve vertaling gaan maken.
Heb je hulp nodig bij het uitrollen van het communicatieplan en/of de creatieve vertaling hiervan? Wij nemen het werk graag uit handen. Onze strategen denken graag met je mee over de meest effectieve strategie.
Wat kunnen onze strategen concreet voor jou betekenen?
Goed zichtbaar zijn is één ding. Gericht zichtbaar zijn is wat je echt wilt. Onze strategen kunnen je helpen bij het opzetten van je merkstrategie. Wij zorgen ervoor dat je een scherpe strategie krijgt en voeren het ook nog eens uit. Wij adviseren je graag over de huisstijl, het inzetten van een middelenmix en de uitvoering. We zorgen ervoor dat alle uitingen bij elkaar passen en we geven jou merk een boost.
Vrijblijvend kennismaken met een van onze strategen? Neem contact met ons op!
Hoe bewuste acties het onbewuste beïnvloeden – Michelle vertelt
In de steeds competitievere wereld van marketing draait alles om het begrijpen van de consument. Wat drijft hun beslissingen? Hoe kunnen we hun gedrag beïnvloeden?
‘Neuromarketing combineert principes uit neurowetenschappen en marketing om het gedrag van consumenten beter te begrijpen. En dat is precies waar de cursus Neuromarketing in Praktijk over ging die ik recent heb mogen volgen.’
Begin nu met Instagram Reels
Vergroot op een slimme manier je bereik met behulp van Instagram Reels. Het gebruik van Reels kán niet meer ontbreken in je social mediastrategie. Je bereik vergroten zonder er direct veel budget tegenaan te moeten gooien? Start met het maken van video’s.
De videomarketingtrends voor 2024
Video is inmiddels onmisbaar geworden. We zien video’s op Youtube, TIKTOK, Instagram, Facebook én dan hebben we nog niet gesproken over het inzetten van video op je website. Veel bedrijven investeren er nu al in, of moeten erin gaan investeren, om de ontwikkelingen en concurrentie bij te kunnen houden. Wij delen graag de trends voor 2024, zodat jij volledig up to date bent.
Short video’s worden populairder
We zien het nu al met regelmaat; korte video’s op platformen zoals TIKTOK, Instagram en Youtube. Ook wel ‘short video’s’ genoemd en vooral ontworpen om de aandacht te trekken en makkelijk te consumeren. Deze video’s zijn niet langer dan 60 seconden en worden vooral gebruikt om diensten en producten te promoten. We zien dat deze video’s vaak gewoonweg met de telefoon gefilmd worden en voorzien worden van muziek, trending audio en ondertiteling.
Tip: zorg altijd dat je jouw video ondertitelt. Steeds meer gebruikers spelen video’s af zonder geluid, en om deze doelgroep te bereiken is ondertiteling daardoor noodzakelijk.
Hoe speel je hierop in als bedrijf?
Het is niet gezegd dat enkel influencers goed zijn in short video’s. Zo kan het voor je bedrijf of organisatie heel waardevol zijn. Zo kun je op deze trend inspelen door je producten te laten zien, maar ook een stukje behind-the-scenes filmen of het delen van leuke feitjes.
Wat leuke feitjes over short video’s:
- 90% van de online shoppers zegt dat video helpt bij de aankoopbeslissing
- 85% van de video’s wordt afgespeeld zonder geluid
- Interactieve video’s worden steeds populairder
- 45% van de gebruikers bekijkt wekelijks meer dan een uur aan video’s op Youtube of Facebook
Smart creatie is hip
Jaren geleden zagen we de grootste filmploegen, meest geavanceerde camera’s en kostte het maken van een foto veel tijd, mensen en geld. Nu zien we dat smart creatie het steeds meer overneemt. Wat dit betekent? Steeds meer wordt vastgelegd met de smartphone, en minder met behulp van cameraploegen.
De top videotools van 2024? Dat zijn naar verwachting deze:
- Canva
- App caption (vooral voor muziek)
- AI
- Adobe
Influencers staan minder centraal
Waar de afgelopen jaren influencers een steeds prominentere rol gingen spelen binnen de content strategieën, gaat er nu een verschuiving plaatsvinden. We zien de zogeheten de-influencing trend langzaamaan opkomen en de verwachting is dat dit in 2024 nog verder doorzet.
We hebben er allemaal wel eens mee te maken; je ziet een review van een product online en je voelt direct de noodzaak om dit te kopen. ‘Je bent ge-influenced’ wordt er dan ook wel geroepen. De laatste tijd zien we juist steeds vaker op social media promoters die in de ban zijn van de-influencing.
Mensen gebruiken massaal de hashtag om een oprechte review te geven over een product die overrated is én waarom je deze dus vooral NIET moet kopen.
Het laat een hele nieuwe kant van social media zien. We zien vaak dat promoters betaald krijgen om goede reviews achter te laten, en soms… zorgt dit wel eens voor geen oprechte reviews.
Wél effectief met influencers werken?
Dit betekent natuurlijk niet dat influencers geen onderdeel meer kunnen zijn van je contentstrategie. Je kunt uiteraard nog steeds heel effectief werken met influencers, maar zorg daarbij voor een stukje authenticiteit en daarmee kwaliteit.
Werk samen met echte mensen, vaak kleine content creators met een authentiek publiek worden meer in trek. We zien ook steeds meer zogeheten ‘ronde content’, ook wel content waarbij je niet alleen de goede momenten deelt met je publiek, maar ook wanneer het iets minder gaat of wanneer dingen mis gaan.
Minder dansen en meer diepgang
De verwachting is dat in 2024 het aantal dansjes op TIKTOK plaats zal maken voor video’s met meer diepgang. Wij, de consument, nemen niet alles direct meer aan en geloven ook niet alles meer wat we zien. Er wordt plaatsgemaakt voor échte content en de dansjes zullen wat meer op de achtergrond blijven.
Personalisatie
Personalisatie, we kunnen er inmiddels niet meer omheen, maar ook in 2024 gaan we hier weer ontzettend veel van terugzien. We worden dagelijks overspoeld met content en als je niet direct opvalt scrollen mensen over je bericht heen. Personalisatie wordt steeds belangrijker; een video gemaakt voor een specifiek persoon of een specifieke doelgroep.
Je kunt dit op verschillende manieren aanpakken, waarbij je gebruik kunt maken van programma’s die op basis van je klantgegevens een profiel schetsen.
Ga bijvoorbeeld de interactie met je doelgroep aan en start een live video. Zo zorg je voor meer betrokkenheid en leer je je audience nog beter kennen.
Kunnen wij je helpen? Neem contact op!
Afmetingen social media 2024
Daar zijn ze weer! De standaardafmetingen voor de socialmediakanalen voor 2024 zijn bekend. In onze infographic vind je een overzicht van de juiste afmetingen per kanaal.
Er zijn zóveel kanalen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet en het niet duidelijk is welke afmeting op welk kanaal gewenst is. En dan hebben we nog niet gesproken over de verschillende vormen content; video, reels, afbeeldingen, een carrousel, sliders en ga zo maar door. En hoe staat het met je profielfoto? Ook voor betaalde content zijn richtlijnen.
Wij brengen het aan de hand van onderstaande infographic voor jou in kaart.
5 Tips voor een effectieve Kerstcampagne
De tijd van de kerstbomen, gezellige lampjes en veel samenzijn met familie is weer aangebroken. We kennen Kerst als een gezellige tijd, met veel eten en cadeautjes. En dat betekent dat we ook weer een grote stijging zien bij webshops in het aantal bezoekers; men gaat weer op zoek naar de leukste, meest originele cadeaus voor de feestdagen. Het is als bedrijf goed om hierop in te spelen. Er is in deze tijd veel concurrentie en het is dus belangrijk om op tijd na te denken over hoe je dit gaat aanpakken. Wij geven je een aantal tips om zo goed mogelijk op te vallen!
Zo haal je alles uit Black Friday
Black Friday is alweer in het vooruitschiet. Voor velen dé dag waarop ze flink gaan inslaan met ontzettend hoge kortingen. Oorspronkelijk is Black Friday ontstaan in de Verenigde Staten en werd het beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. In Nederland kent bijna iedereen het als de dag van vooral veel koopjes en kortingen.
Met deze 4 tips zorg jij ervoor dat je op tijd inspeelt op Black Friday en alles eruit haalt wat erin zit!
Breng je verhaal tot leven met een bedrijfsvideo
Wil je jouw verhaal of boodschap onder de aandacht brengen op een unieke manier? Laat een bedrijfsvideo maken! Het is een kostbare investering, daar zijn wij van op de hoogte, maar het biedt vele voordelen voor je merk. Zo helpt het om klanten te informeren, loyaliteit op te bouwen en je imago te versterken. Nu we ons steeds meer online bevinden is een bedrijfsvideo hét middel om de aandacht van je potentiële klant te trekken.
Michelle vertelt: ‘Adverteren op LinkedIn biedt ontzettend veel mogelijkheden’
Michelle, onze Communicatieadviseur, heeft recent een interessante training mogen volgen over het adverteren op het platform LinkedIn. Een ontzettende waardevolle manier om meer bekendheid te genereren voor je merk, product of dienst, óf om nieuw personeel te werven. Wij delen de belangrijkste inzichten vanuit deze training.
Reviews als onderdeel van jouw strategie
Reviews, we hebben er allemaal wel eens een geschreven en we kijken ernaar op het moment dat we overwegen over te gaan tot aankoop. Wist je dat het gebruik van reviews in je marketingstrategie een hele krachtige tool is om het vertrouwen van je potentiële klant te winnen?
Hoe verwerk je AI in je contentstrategie?
AI, ook wel kunstmatige intelligentie is inmiddels een bekend begrip. Ook in de creatieve sector zien we dit steeds vaker terug. Wat doet het nu precies en hoe kun je het effectief inzetten?
Waarom het gebruik van videomarketing onmisbaar is
Hoe vaak zet jij video in binnen jouw communicatiestrategie? We zijn ons er heel erg van bewust dat video’s’ nu eenmaal goed werken. Hoe vaak kijk jij een video op Instagram, Facebook, TikTok of misschien wel Youtube? En wat dacht je van de uren voor de tv?