hero-2

Welke reis legt jouw doelgroep af?

Welke reis legt jouw doelgroep af
07 februari 2018

De customer journey. Hoe lang duurt het voordat jouw doelgroep in jouw winkelomgeving komt? Hoe vaak hebben zij jouw advertentie gezien? En via welke kanalen? Kortom, weet jij welke reis jouw doelgroep aflegt?

Van offline naar online media

Er vindt een verschuiving plaats van offline naar online media. Die vertrouwde advertentie in de krant kost een vermogen en levert vaak weinig conversie op. Is de tijd van offline media voorbij? Of is het een kwestie van offline en online slim combineren?

De (digitale) reis van je doelgroep

De kracht zit in de communicatiemix. Aanwezig zijn op alle kanalen. Jouw doelgroep die onderweg naar het werk een poster langs de weg ziet staan, vervolgens op zijn mobiel de mailbox opent en een mailing treft met een nieuwe aanbieding en in zijn pauze door Facebook scrolt en diezelfde advertentie tegenkomt. Verschillende kanalen waar de doelgroep met jouw boodschap wordt geraakt. Belangrijk daarom dat deze boodschappen op elkaar aansluiten. Hierdoor herkent de doelgroep jouw advertentie en valt deze extra op. Is de advertentie de eerste keer aan zijn aandacht ontsnapt? Dan valt het de tweede of derde keer vast en zeker op!

Meer bereik via verschillende kanalen

Crossmediaal adverteren maakt dat je bereik groter wordt. Niet iedereen in de doelgroep leest de krant en ook niet iedereen schrijft zich in voor een mailing. Frequentie wordt steeds belangrijker. Met de eerste uiting verzorg je een trigger, de tweede keer schept herkenbaarheid en de derde keer is de doelgroep zo nieuwsgierig dat ze overgaan tot actie.

What you see is what you get

Volgende stap? Zorgen dat de – online – winkelomgeving aansluit bij de verwachting die is geschept met de advertenties. Bij een winkel met truien in de etalage verwacht je deze ook aan te treffen als je binnenloopt. Vind je daar spijkerbroeken? Dan is de weg terug snel gemaakt. De doelgroep moet overtuigd worden waarom zij jouw product of dienst nodig hebben.

Van push naar pull media

De tijd van alleen push media is voorbij. De consument filtert in het advertentieaanbod zelf wat relevant is en gaat zelf op onderzoek uit – pull media. Vindbaarheid en – online – aanwezig zijn is dan ook van wezenlijk belang. Want als jij er niet bent, dan is er wel een ander. Online betekent dit dat je website vindbaar is en vertaalt wat jouw product of dienst uniek maakt. Pull media is gericht op het creëren van vraag. Ook dit blijft een strategie wat aandacht verdient. Het is gericht op het vergroten van de naamsbekendheid en merkvoorkeur. Als de consument dan beslist jouw product of dienst nodig te hebben, dan weten ze je vanzelf te vinden.

Hulp nodig bij het bepalen van je – online – strategie? Neem eens contact op met onze content creators! Samen kijken we naar wat werkt voor jou.