hero-2

Wat is het belang van een landingspagina?

Wat is het belang van een landingspagina-2
07 november 2022

Een landingspagina is, zoals het woord zelf al verklapt, een pagina binnen je website waarop websitebezoekers ‘landen’. Zij zijn op je landingspagina terechtgekomen via bijvoorbeeld een zoekmachine, de URL, een advertentie of een linkje in je nieuwsbrief of e-mail. Het voornaamste doel van een landingspagina is je bezoeker te verleiden tot conversie. Met andere woorden: bezoekers stimuleren tot een bepaalde gewenste actie.

De voordelen van een landingspagina

Een goede landingspagina geeft zo volledig en direct mogelijk antwoord op de zoekvraag van websitebezoekers. Daarnaast maakt je landingspagina het je bezoeker gemakkelijk om een bepaalde actie uit te voeren. Van het doen van een aankoop tot het invullen van een contactformulier en van het aanvragen van een offerte tot het inschrijven voor je nieuwsbrief. Heeft je website goede landingspagina’s, dan verhoog je je conversie binnen no time.

“Klinkt goed, toch? Maar hoe maak je een goede landingspagina?”

Trek het juiste publiek aan met je landingspagina

Je wil dat de juiste bezoekers jouw landingspagina’s vinden. Verplaats je daarom in je doelgroep. Welke zoekwoorden gebruiken personen die interesse hebben in jouw aanbod? De meeste bezoekers beginnen hun zoektocht met een bepaalde vraag. Zij zijn misschien nog niet bekend met de producten en diensten die jij te bieden hebt. Andere bezoekers zoeken misschien juist wél specifiek naar een product of dienst.

Een zoekwoordenonderzoek kan daarom erg waardevol zijn. Er zijn veel gratis online tools beschikbaar die je hiervoor kunt begrijpen, zoals Ubersuggest, Google Trends of SEOTOOL.

Maak een goede eerste indruk op je landingspagina

Een websitebezoeker heeft maar een paar seconden nodig om te beoordelen of de landingspagina relevant genoeg is. De eerste indruk is dus erg belangrijk. Zorg voor een duidelijke structuur en een goede opbouw. Het moet in een oogopslag duidelijk zijn voor de bezoeker welke oplossing jij biedt voor hun probleem. Denk goed na wat jij je bezoeker wilt vertellen en wat de toegevoegde waarde van jouw product of dienst is voor hem of haar.

Zorg voor relevante teksten op je landingspagina

Mensen lezen vrijwel nooit alle tekst op een landingspagina. In plaats daarvan scannen zij eerst bepaalde elementen, zoals de titel, tussenkopjes, opsommingen met bulletpoints, dikgedrukte woorden en eventueel de intro. Op basis hiervan maken websitebezoekers een keuze of de tekst relevant genoeg is. Verwerk daarom de belangrijkste informatie van je landingspagina in deze elementen.

Vergeet je call to action niet op je landingspagina

Vergeet niet het belangrijkste doel van je landingspagina: het aanzetten tot conversie. Op de landingspagina mag een call to action daarom niet ontbreken. Websitebezoekers hebben antwoord op hun vraag of een oplossing voor hun probleem gevonden. Het enige wat er nog te gebeuren staat is het overgaan tot actie. Wil je dat bezoekers het contactformulier invullen? Zorg dan voor een opvallende knop met een pakkende tekst.

Vermijd afleiding op je landingspagina

Voorkom dat mensen afgeleid raken op je landingspagina. Schrap opvallende en onnodige elementen, zoals linkjes, grote lappen tekst en afbeeldingen die niks met de inhoud te maken hebben. Zorg voor een rustig kleurgebruik en een overzichtelijke opbouw. Denk goed na op welke elementen je de aandacht wilt leggen. Geef bijvoorbeeld de call to action button een opvallend kleurtje zodat mensen hier niet omheen kunnen.

Pencilpoint helpt je met goede landingspagina’s

Goede landingspagina’s leveren meer conversie op, maar het schrijven en ontwikkelen van een goede landingspagina kost heel wat werk. Weet je niet goed waar je moet beginnen? Of ben je geen ster in het schrijven van teksten? Neem dan contact met op met Pencilpoint. Wij helpen je met het verhogen van je conversie en maken graag geschikte, voor jouw doelgroep interessante landingspagina’s voor jouw website!

 

Wil jij ook goede landingspagina's?

Ja, ik maak graag een vrijblijvende afspraak