Geef je doelgroep de hoofdrol
Zorg ervoor dat je lezer centraal staat. In al je content. Kruip in zijn brein. Verdiep je in zijn interesses. Alleen zo trek je de aandacht. Je kunt er ook voor kiezen om niet je doelgroep de hoofdrol te geven, maar iemand waarbij zij een emotie voelen. Waar zij zich in kunnen verplaatsen. Als een soort spiegel. Bijvoorbeeld iemand met dezelfde hobby.
Wees subtiel
Storytelling gaat over je doelgroep en hun behoeften. Niet over je product of bedrijf. Niemand houdt ervan als iets wordt opgedrongen. Je boodschap letterlijk benoemen zal dan ook weinig effect hebben. ‘Bestel nu deze headphones’. Nee: vertel het verhaal. Speel in op dromen en verlangens. Waarom wil je doelgroep headphones? In welke situaties wordt het product gebruikt? En welke behoefte bevredigt het?
Bijvoorbeeld: ‘Eric rent. Maar steeds langzamer. Ook al doet hij z’n best. Het is te zwaar. Er is geen afleiding, geen ritme. Hij gaat terug naar huis. Pakt z’n headphones. De omgeving verdwijnt. Het ritme ontstaat. Eric rent. Steeds harder’.
Je ziet dat het geen lap tekst hoeft te zijn. Het mag ook kort. Als je je doelgroep maar het gevoel geeft alsof ze het verhaal zelf hebben beleefd. Alleen dan blijft je boodschap hangen. En is de kans groter dat je verhaal zelfs wordt doorverteld.
Je verhaal professioneel op papier zetten?
Vertel het gewoon, in eigen woorden. Wij regelen de rest. De tekstschrijvers van Pencilpoint zitten klaar met pen en papier.