hero-2

Schrijven doe je zo

99 Schrijftips-blog
12 mei 2020

Een goed lopende en pakkende tekst maken, is een vak apart. We kunnen ons daarom voorstellen dat je hiermee worstelt. Er zijn een aantal basistips waar je al een heel eind mee komt. In deze blog helpen je graag een eindje op weg naar het schrijven van een sterke tekst.

Pak direct de aandacht
De aandacht van je doelgroep krijg je niet zomaar. En houd je zeker niet gemakkelijk vast. Begin je tekst daarom altijd met een sterke intro. Bijvoorbeeld door een originele vraag te stellen of te starten met een leuke anekdote. Vergeet tegelijkertijd niet om direct de kern van je verhaal duidelijk te maken. Zo weet de lezer in één oogopslag waar de tekst over gaat en of het de moeite waard is om verder te lezen.

Schrijf actief
Actief schrijven is de basis voor een aantrekkelijke tekst. Door directe zinnen te gebruiken, hoeft je doelgroep minder na te denken. Bijvoorbeeld:

‘’Er wordt een glas wijn geserveerd aan Koen.’’

’’Hij serveert een glas wijn aan Koen.’’

Het onderwerp – het glas – wordt passief in de eerste versie. Het ondergaat een handeling. Het glas wijn wordt geserveerd. Probeer woorden zoals ‘worden’ en ‘zijn’ zoveel mogelijk te vermijden. Die leiden automatisch tot lijdende vorm, net zoals voltooid deelwoorden. Die vertragen je zinnen. Zo is ‘voeren’ mooier dan ‘gevoerd’. Bijvoorbeeld:

‘’We hebben een mooi gesprek gevoerd over de toekomst.’’

‘’We voerden een mooi gesprek over de toekomst.’’

Gebruik leestekens op de juiste manier
Met leestekens geef je aan hoe een zin in je hoofd klinkt. Bijvoorbeeld waar je stem omhoog moet of waar een rust moet vallen. Door leestekens op de juiste manier te gebruiken, leest je tekst gemakkelijker.

Een uitroepteken gebruik je bij een bevel of als je iets roept. Te veel uitroeptekens gebruiken kan schreeuwend overkomen. Een puntkomma zorgt voor een scheiding in je zin. Deze kun je altijd vervangen voor een punt. Bijvoorbeeld: ‘’Ik ski het liefst in Oostenrijk; daar zijn de bergen het mooist.’’.

Een dubbele punt gebruik je in de volgende drie situaties:

  • Voor een opsomming: ‘’De voordelen van een zonvakantie zijn: je krijgt een boost aan vitamine D, het is altijd lekker weer en je wordt mooi bruin.
  • Een verklaring: ‘’Ik ga niet graag op wintersport: ik vind het te koud.’’
  • Voor een zin die iemand gaat zeggen: ‘’Ik zei: ik voel me niet lekker en ik ga naar bed’’.

Een komma gebruik je in deze vier situaties:

  • Op een plaats in de zin waar je bij het hardop lezen even een pauze neemt.
  • Bij een zin die eigenlijk meerdere zinnen heeft: ‘’Henk-Jan, die elke dag hardloopt, rent vandaag 15 kilometer.’’
  • Als er twee werkwoorden direct na elkaar komen: ‘’Toen Ellen naar school ging, vergat ze haar rugzak.’’
  • Bij een opsomming: ‘’Op het boodschappenlijstje staan appels, yoghurt, gehakt, aardappelen en bloemkool.’’

Wees consistent in de aanspreekvorm
Gebruik ‘u’ en ‘je’ niet door elkaar. Dit staat slordig en kan verwarrend zijn. ‘Je’ is informeler en toegankelijker. ‘U’ is zakelijker en wat afstandelijker. Kies een aanspreekvorm die bij je doelgroep past. En gebruik deze consistent in al je communicatie.

Schrijf SEO-vriendelijk
Vergroot je vindbaarheid in Google door de juiste zoekwoorden te verwerken in je teksten. Hiervoor kun je verschillende tools gebruiken. Creëer daarnaast overzicht en rust met duidelijke alinea’s en sterke tussenkoppen. Dit bevordert de leesbaarheid. Een grappig weetje: vaak worden samengestelde woorden, los van elkaar opgezocht. Zoals ‘kook cursus’ in plaats van ‘kookcursus’. Wat doe je dan? De tweede zoekterm is juist, maar op de eerste wordt meer gezocht. Wij adviseren je om altijd te kiezen voor de correcte spelling. Naast dat dit wel zo professioneel is, is de leesbaarheid het belangrijkste criterium voor een hoge SEO-score.

Zeker zijn van aantrekkelijke teksten?
De tekstschrijvers van Pencilpoint staan te popelen om voor je aan de slag te gaan. Neem gerust contact met ons op. Of lees verder over wat we voor je kunnen betekenen op het gebied van tekstschrijven.