hero-2

Profiteer van de kansen van een Facebookgroep

Profiteer van de kansen van een Facebookgroep
16 februari 2021

Facebookgroepen worden steeds populairder. Mensen vinden het prettig om ergens bij te horen, een band op te bouwen en ervaringen te kunnen uitwisselen. Het prettige van een groep is dat het minder openbaar lijkt. Voor ondernemers heeft het aanmaken van een Facebookgroep zeker voordelen. Wil je weten welke dat zijn? Lees dan verder!

Vergroot je bereik

Het is steeds lastiger om met een gewoon bericht veel mensen te bereiken op Facebook. Je zou dan kunnen kiezen voor het plaatsen van een advertentie, maar een gratis alternatief is het aanmaken van een Facebookgroep. Berichten met veel interactie, hebben meer bereik. Door een Facebookgroep goed in te zetten, bereik je dus wel meer mensen.

Kansen voor ondernemers

Een Facebookgroep is meer dan een leuke ontmoetingsplaats: je kunt met een Facebookgroep een community creëren rondom je producten of diensten. Verder kun je de groep gebruiken voor klantenservice of als netwerkforum.

Je kunt kiezen voor een openbare Facebookgroep of een besloten groep. Voor deze laatste moeten leden toestemming vragen en krijgen voor ze toegelaten worden. Het voordeel van een besloten Facebookgroep is dat leden niet bang hoeven te zijn dat hun activiteiten binnen de groep ook op hun eigen tijdlijn of op jouw openbare bedrijfspagina komen te staan en dat ze daarom makkelijker bepaalde informatie vragen of delen.

Gebruik een besloten Facebookgroep voor klantenbinding

Nodig klanten die een product of dienst bij je hebben afgenomen uit voor een besloten Facebookgroep. Binnen de groep kunnen ze vragen stellen of ervaringen delen. Ook jij kunt er gerichte vragen stellen. Het doel van een besloten Facebookgroep is om een dialoog te starten tussen jou en de klant(en) en tussen de klanten onderling.

Deel verder documenten in de groep en veel gestelde vragen. Door actief contact te onderhouden met klanten die eerder een aankoop bij je hebben gedaan, vergroot je de kans dat ze bij je terugkomen. 

Zet een open groep op om je naam te vestigen

Een openbare groep is toegankelijk voor iedereen. De berichten in deze groep zijn ook openbaar te zien en te lezen. Een ideale manier dus om jouw naam als expert of deskundige te vestigen. Succesvolle openbare groepen op Facebook richten zich op een specifieke dienst.

In een openbare groep verkoop je eigenlijk niet direct iets, maar laat jij je expertise zien en kun je netwerken met andere aanbieders op jouw gebied. Doordat mensen jouw kennis, ervaring, expertise en tips hier hebben gelezen, zijn ze eerder geneigd jouw dienst of product af te nemen.

Tips voor het opzetten van een groep

  • Bedenk een passende naam voor de groep.
  • Zet een duidelijke groepsomschrijving op met het doel van de groep.
  • Stel duidelijke regels op voor de groep en let er ook op dat leden zich hieraan houden.
  • Nodig gericht mensen uit voor je groep. Begin met mensen die je uitnodiging waarschijnlijk snel zullen accepteren. Als er al leden zijn, volgen anderen sneller dan wanneer er nog niemand lid is van een groep.
  • Stel tags in voor openbare groepen zodat je groep gevonden wordt en zo meer leden aantrekt.
  • Houd je besloten groep ook echt besloten.
  • Wees zelf actief binnen de groep: reageer op vragen en opmerkingen, plaats er regelmatig zelf een vraag of deel relevante informatie. Vooral in het begin van de groep vergt dit wat meer tijd en energie.
  • Stel jezelf voor als groepslid en heet nieuwe leden welkom. Zo weet iedereen wie jij bent.
  • Blijf actief binnen de groep: stel vragen, zet een poll neer, reageer op bijdragen van anderen en deel interessante en nuttige informatie.

Wil je ook aan de slag met een groep op Facebook? Let er op dat je alleen als persoon een groep kan aanmaken, maar dat je de groep wel kan koppelen aan je bedrijfspagina. Heb je hulp nodig? De content creators van Pencilpoint helpen je graag met het opzetten en actueel houden van je groep. Via onze socialmediakanalen delen we regelmatig concrete tips. Mis niks en ons op Facebook, Instagram, Pinterest of LinkedIn.

Wil je ook social media uitbesteden?

Ja, ik maak graag een vrijblijvende afspraak