hero-2

Mag je zomaar iedere afbeelding gebruiken in jouw blog of socialmediabericht?

Mag je zomaar iedere afbeelding gebruiken in jouw blog of socialmediabericht?
03 maart 2022

Spendeer jij soms ook uren op het internet op zoek naar het perfecte plaatje voor jouw nieuwe blog? Om jouw artikel, flyer of blog te versterken heb je eindelijk dé foto gevonden. Maar mag je deze afbeelding eigenlijk wel gebruiken?

Auteursrecht

Kom je een afbeelding tegen op internet of social media, dan heb je eigenlijk altijd te maken met auteursrecht. Auteursrecht zorgt ervoor dat de maker van het werk altijd de rechten over zijn creaties behoudt. Dit recht blijft bestaan tot 70 jaar na het overlijden van de originele maker. Na deze 70 jaar valt het beeld onder het publieke domein. Beelden uit het publieke domein zijn wél vrij te gebruiken.

Portretrecht

Naast auteursrecht heb je nog te maken met portretrecht. Portretrecht zorgt ervoor dat de personen die zijn afgebeeld op een foto het publiceren van de afbeelding tegen kunnen gaan. Zorg daarom voor toestemming van de personen die geportretteerd staan op de afbeelding.

Schadevergoeding

Wanneer je deze rechten overtreedt, kun je te maken krijgen met flinke kosten. Zo ligt de gemiddelde schadevergoeding voor het schenden van privacy en portretrechten tussen de €1500,- en €2500,-. Wanneer de beelden voor commerciële uitingen zijn gebruikt, kan deze schadevergoeding zelfs oplopen tot in de tienduizenden euro’s.

Ook over het auteursrecht kunnen vergoedingen worden geëist. In deze gevallen draai je op voor de kosten die je eigenlijk had moeten betalen voor een licentie. Als je bij het schenden van het auteursrecht niet de naam van de maker hebt vermeld of de afbeelding hebt aangepast of beschadigd, dan moet je een extra bedrag betalen over deze vergoeding.

Social media

Ook foto’s op social media hebben auteursrecht. Met het delen van beelden op social media geef je een licentie aan dit platform zelf. Dit houdt in dat een platform, zoals Instagram of Facebook, jouw beelden mag gebruiken nadat je deze online zet. Daarnaast geef je hiermee toestemming om je beelden binnen dat platform te mogen delen. 

Toestemming

Wil je toch een afbeelding van een ander gebruiken? Vraag toestemming aan de maker. Of sluit de social media post in in jouw blogpost of nieuwsbericht. Wanneer de beelden echt van belang zijn voor jouw bericht mag je deze gebruiken als je de maker en de bron van de beelden vermeldt.

Stockbeelden

Als je er echt zeker van wil zijn dat de beelden die je kiest geen rechten van anderen bevatten, kun je gebruik maken van stockfoto’s. Dit zijn afbeeldingen die je gratis of tegen een (kleine) vergoeding mag gebruiken.

Bij gebruik van stockafbeeldingen kom je de woorden ‘royalty free’ en ‘rights managed’ vaak tegen. Royalty free houdt in dat je eenmalig een vergoeding betaalt voor een afbeelding. Je mag deze afbeelding dan voor alle doeleinden en toepassingen gebruiken. Bij rights managed gelden er verschillende prijzen voor verschillende toepassingen. Je betaalt dan alleen voor de toepassing waarvoor je de afbeelding gebruikt. Bij meermalig gebruik van deze content moet je dus ook meer betalen.

Eigen content

Maar wat natuurlijk het beste werkt is originele, zelfgemaakte content! Door gebruik te maken van jouw eigen beelden genereer je onder andere meer bezoekers en helpt het gebruiken van je eigen plaatjes mee aan de SEO van je website. Het maken van eigen beelden onderscheid jouw blog of social media van de concurrent. Verder laat je door middel van eigen content jouw expertise in jouw vakgebied zien.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het realiseren van eigen beelden en content? Onze content creators helpen je graag bij het ontwerpen van originele beelden die bij jouw bedrijf passen.

Wil je social media uitbesteden?

Ja, ik maak graag een vrijblijvende afspraak