hero-2

Hoelang geleden heb jij je logo kritisch bekeken?

101 Logo restylen_blog
10 juni 2020

Daar is ie dan: je eigen bedrijfslogo. Daar hoef je de komende tien jaar vast niet meer naar om te kijken. Of toch wel? In deze blog geven we een aantal voorbeelden en redenen waarom het verstandig is om je logo af en toe te restylen.

1. Als het logo niet meer bij je organisatie past

Een logo ontwerpen is een essentieel onderdeel bij het opstarten van je bedrijf. Het zorgt voor herkenbaarheid. Een logo moet dus opvallen, maar het moet vooral bij je passen. En als dat dan is gelukt, wil je hier het liefst zolang mogelijk mee doen. Maar je logo zegt als het goed is iets over wie je bent of wat je doet. En net zoals als mens, ben je als bedrijf continu in ontwikkeling. De kans dat je dus voor altijd hetzelfde logo kunt gebruiken, is heel klein. Ben je bijvoorbeeld van plan om je business uit te breiden? Of zelfs volledig om te gooien? Beoordeel dan kritisch of het logo nog past. Het logo van Pencilpoint is in de loop der jaren meerdere malen aangepast. Doordat het subtiele veranderingen waren, viel het bij een groot gedeelte van onze doelgroep niet in één keer op. En onze pay-off veranderde met het logo mee.

2. Als designtrends veranderen

Als bedrijf wil je modern en up-to-date blijven voor je doelgroep. Daarom is het van belang dat je op de hoogte blijft van de nieuwste designtechnieken. Wat is de huidige trend? Tien jaar geleden was het gebruik van schaduw en 3D-effecten in de mode. Op de dag van vandaag zie je meer gradients (verloop) in kleuren. Met zulke subtiele effecten worden logo’s minder ‘plat’ gemaakt. Tegelijkertijd blijven ze modern en strak. Je logo opfrissen kan je bedrijf ook weer even extra onder de aandacht brengen. Dit is handig wanneer je merkt dat je huisstijl je doelgroep niet meer aanspreekt. Met een kleine restyle kun je je logo eenvoudig weer van deze tijd maken. Hieronder vind je een mooi voorbeeld van het logo van Philips door de jaren heen.

3. Als je een negatief imago wil wegpoetsen

Merk je dat je een stoffig, of zelfs negatief, imago hebt opgebouwd? Dan kan een nieuw logo de oplossing zijn. Ook wanneer je besluit om niet je bedrijfsnaam te veranderen. Met alleen een nieuw logo en eventueel een aangepaste huisstijl neem je bepaalde associaties weg en geef je een signaal af van een nieuwe positieve start.

4. Als het logo ‘niet meer werkt’

Het kan zijn dat je bij het opstarten van je bedrijf enige haast voelde. Of dat je weinig of geen budget had. Wellicht is je bedrijfslogo hierdoor te snel ontworpen. Je bent in de loop der tijd gegroeid en hebt nu meer ruimte om eens kritisch te kijken of je logo echt goed bij je past. Ook kan het zijn dat je een grote naamsbekendheid hebt bereikt, waarop je logo kan worden aangepast. Het huidige logo van McDonald’s is hier een mooi voorbeeld van. De keten is zo herkenbaar, dat de organisatienaam of pay-off niet meer nodig is. Enkel de letter M is genoeg. Hiermee speelt de organisatie ook in op de huidige trend: minimalisme. Hetzelfde geldt voor merken zoals Nike en Adidas.

5. Als het logo digitaal niet functioneert

Een logo kan op papier fantastisch werken, maar hoe communiceert het in de digitale wereld? En in verschillende uitingen? Het is belangrijk dat je logo altijd goed tot z’n recht komt, ongeacht het kanaal waarop je dit deelt. Het logo moet er goed uitzien op papier, maar ook op je website, je social mediakanalen en bijvoorbeeld je app. Als je logo niet geschikt is voor allerlei doeleinden, is het tijd voor een dynamisch logo. De verschillende logo elementen kunnen dan flexibel worden gepositioneerd om varianten te creëren. Bijvoorbeeld: liggend, staand, vierkant, met/zonder pay-off, favicon/icoon voor je website, etc. 

 

6. Als er een speciale gelegenheid is

De beste timing voor het aanpassen van je logo is een grote verandering. Bijvoorbeeld een jubileum. Dit succes kun je vieren met een pakkende campagne. Je aangepaste jubileum logo communiceer je op de verschillende campagne uitingen. Zo breng je je jubileum een jaar lang extra onder de aandacht. Dit is tenslotte een prestatie waar je trots op mag zijn en dat vertrouwen creëert bij je doelgroep.

Logo vernieuwen?

Ben je geïnspireerd geraakt om je eigen logo eens kritisch te bekijken? Aarzel niet. Een kleine restyle betekent niet dat je je herkenbaarheid kwijtraakt. De creatieve vormgevers van Pencilpoint weten precies hoe zij je logo subtiel kunnen opfrissen. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.