Grip krijgen op je online marketing?
Lees meer over marketingbeslissingen nemen op basis van cijfers
Om te weten hoe de bezoekers van je website zich gedragen, heb je tags nodig. Tags meten gebeurtenissen op je website. Google Tag Manager (GTM) is een gratis tool van Google, waarmee je eenvoudig tags kunt toevoegen aan je website. Elke tag staat voor een stukje code van andere programma’s die gebeurtenissen meten op je website. Bijvoorbeeld de Facebookpixel, Google Analytics of Hotjar. Benieuwd hoe dat precies in z’n werk gaat? We vertellen het graag!
Tags zijn belangrijk omdat je met behulp van de verzamelde informatie meer te weten komt over de bezoekers van je website. Die informatie kun je vervolgens gebruiken om je marketingactiviteiten uit te breiden en verbeteren. Pixels worden ook gebruikt om, nadat mensen je site hebben verlaten, bezoekers via betaalde advertenties te bereiken. Dit wordt vooral ingezet als de bezoeker de gewenste of verwachte actie niet heeft uitgevoerd, zoals de aankoop van een ticket.
Kom het je bekend voor dat een developer er lang over doet om een tag in de code van je website te plaatsen? Met GTM plaats je binnen enkele minuten – zelf - een nieuwe tag in de broncode van je website zonder tussenkomst van een developer!
Het enige wat je moet doen voordat je de tags kunt plaatsen is eenmalig de GTM-pixel aan je website laten toevoegen. Gebruik je WordPress? Dan heb je geen developer nodig om de tag-code te plaatsen. Installeer de Google Tag Manager plugin en vul de container-ID in. De container-ID staat in Google Tag Manager in het overzicht en bij beheer, naast de domeinnaam.
Met GTM kun je gemakkelijk de code plaatsen voor Google Analytics of marketing automation software. En natuurlijk pixels van Facebook, Hotjar, Adwords, LinkedIn en nog veel meer!
Dankzij al deze koppelingen kun je advertenties personaliseren op basis van het gedrag van de bezoeker. Je kunt je advertenties afstemmen op welke pagina’s iemand heeft bezocht, op welke knop iemand heeft geklikt, hoe lang ze op je website zijn geweest, hoeveel pagina’s ze hebben bekeken, en nog veel meer triggers. Deze triggers kun je allemaal zelf instellen in GTM.
We raden iedereen aan om gebruik te maken van Google Tag Manager om op een eenvoudige manier waardevolle inzichten te verkrijgen. Kom je er niet uit of wil je het volledig uit handen geven? Pencilpoint helpt je graag verder, neem contact op!
Lees meer over marketingbeslissingen nemen op basis van cijfers