hero-2

Eveline aan het woord – “Spring in het oog met opvallende infographics en illustraties”

102 Eveline aan het woord-Blog
27 mei 2020

Trends. Sommige zijn tijdelijk en verdwijnen na een tijdje weer, andere luiden een nieuw tijdperk in en veranderen de manier waarop we werken. Iedere maand vertelt iemand van het Pencilpoint-team over een trend op zijn of haar vakgebied en de invloed van deze trend op de manier van (samen)werken.

Een goede infographic brengt in één oogopslag de boodschap over. Eveline van Ginneken, illustrator bij Pencilpoint, weet precies hoe je een goede infographic maakt.

“Om de boodschap snel over te brengen, is het belangrijk je ‘lezer’ te helpen met het scheiden van hoofd- en bijzaken. Dit doe je bijvoorbeeld door het groter plaatsen van belangrijke onderdelen, door een bepaalde volgorde aan te brengen in de aangeboden informatie of door kleuronderscheid. Voorheen was het een trend om alleen lichte versies van een lettertypefamilie te gebruiken, maar nu gebruiken we juist meer de vette types. Dit dan wel in een korte tekst van maximaal 4 tot 10 woorden, zoals een bijschrift of een kader. Anders gaat het ten koste van het gehele beeld.”

Speels mag

“Infographics hoeven helemaal niet meer strak en zakelijk te zijn. Een speelse opmaak is weer helemaal in, zoals asymetrische infographics. Een infographic moet nieuwsgierigheid opwekken. Vormen mogen in het oog springen. Opvallen. Ik probeer altijd de grenzen op te zoeken. Soms binnen de kaders van een eventuele huisstijl, maar soms juist ook helemaal niet. Dat maakt mijn vak juist zo leuk en afwisselend.”

Visueel brein

Naast het toepassen van infographics om een boodschap over te brengen, ondersteunt ook een enkele illustratie een boodschap. “Mensen zijn visueel ingesteld. Uit onderzoek blijkt dat het brein een beeld sneller onthoudt dan een lap tekst. Van een beeld neemt men 70% op van de geboden informatie. Van tekst is dit 20% en van geluid is dit 10%. Door het kiezen van goed ondersteunend beeld bij je tekst, zorg je ervoor dat je boodschap opvalt en het vergroot de herkenning.”

Custom versus stock

“Door te kiezen voor custom illustraties in plaats van voor stock beelden, zet je een uniek en herkenbaar beeld neer. Je loopt niet het risico dat je beeld ook door anderen wordt gebruikt in een vergelijkbare of juist afwijkende boodschap. Illustraties kun je in een enkele uiting gebruiken, maar ook bijvoorbeeld in een specifieke campagne. Of juist in al je middelen.” 

Handwerk

“Isometrische illustraties blijven populair. Dit komt uit het technisch tekenen en geeft een ruimtelijk gevoel mee aan de afbeelding. Verder wordt line-art steeds meer als stijl toegepast; eenvoudige lijntekeningen op een rustige achtergrond. Dit is ook een stijl die je in infographics kan gebruiken. Zo kun je dus op verschillende manieren eenheid en herkenbaarheid aanbrengen in je beeldtaal.”

Tekenen of illustreren wordt een steeds belangrijkere skill in vormgeving. Wil jij ook je boodschap vertaald zien in een opvallende infographic of in een serie illustraties? Neem contact op!