hero-2

Daarom zijn online reviews waardevol

reviews-2
10 juni 2022

Zo’n 90% van de websitebezoekers en potentiële klanten checkt voor het kopen van een product of het afnemen van een dienst de reviews die andere klanten hebben achtergelaten. Dit geldt niet alleen voor online shops. In dit blog vertellen we je meer over de toegevoegde waarde van online reviews.

Waarom wil je online reviews hebben?

Hoe meer mensen positief zijn over een product of een dienst, des te meer mensen overtuigd raken van de kwaliteit en betrouwbaarheid. Social proof is één van de overtuigingsprincipes die wetenschapper Cialdini heeft gevonden.

  • Reviews vergroten het vertrouwen
  • Reviews dragen bij aan een betere vindbaarheid
  • Reviews geven inzicht in klantervaringen: juist kritische reviews zijn waardevol
  • Reviews zorgen voor een hogere klikfrequentie
  • Reviews geven relevante extra informatie over jouw product of dienst

 

Hoe krijg je online reviews?

De meeste tevreden klanten laten niet per definitie een review achter. Het helpt als je ze actief vraagt om een review achter te laten. Weet je dat een klant tevreden is over jouw product of dienst? Vraag ze via een e-mail om een recensie achter te laten op jouw Google Mijn Bedrijf pagina. Google is nog steeds de meest gebruikte zoekmachine. Veel mensen zullen jouw bedrijf vinden via Google en zien dan jouw Google Mijn Bedrijf-omgeving met reviews als zoekresultaat. Hoe meer reviews je hebt, des te hoger verschijn jij in de lokale zoekresultaten. Ook op je bedrijfspagina op Facebook kunnen je klanten een review achterlaten. Tot slot is het goed om zelf actief reviews achter te laten.

 

Uitgebreide klantrecensie

Wil je je potentiële klant nog meer overtuigen van jouw meerwaarde? Kies dan voor het maken van een uitgebreidere klantrecensie. Hierin laat je je klant aan het woord over waar zij tegenaan liepen en hoe jij ze hebt kunnen helpen. Heb je hulp nodig met een klantcase voor je website? De tekstschrijvers van Pencilpoint helpen je graag!

 

Reageren op reviews

Je hebt een review gekregen. Dan is het goed om daarop te reageren. Is het een positieve review, dan volstaat een gepersonaliseerd dankjewel. Heb je een vraag gekregen? Ga hier dan zo snel mogelijk op in. Gaat het om een review met een kritische noot, dan is het verstandig aan te geven dat je hier graag over in gesprek gaat met de klant. Voer dit gesprek niet online, maar één op één via de telefoon of e-mail. Is er een serieus probleem en heb je dat kunnen verhelpen? Vraag de klant dan om de negatieve review aan te passen of te verwijderen.

Let op: wijzig of verwijder niet zelf kritische of negatieve beoordelingen. Dit is niet goed voor je geloofwaardigheid en kan zelfs strafbaar zijn. 

 

Hoe zet je online reviews in?

Voor je online vindbaarheid zijn reviews op Google Mijn Bedrijf belangrijk. Maar je kunt natuurlijk meer doen met je reviews. Plaats ze via een widget bijvoorbeeld één op één door op je website. Of zet de reviews in je Instagram-stories of op je LinkedIn-feed.

Heb je een website van Pencilpoint? Wij hebben een handige widget waarmee je op een mooie manier de reviews van Google en Facebook inlaadt.

 

Nieuwe wetgeving

Sinds 28 mei 2022 is er een nieuwe Europese wetgeving over reviews. Je mag geen nep-reviews meer plaatsen. Om te zorgen dat je alleen echte recensies hebt, moet je aangeven hoe je de recensies van klanten krijgt en controleert en of je betaalt voor beoordelingen.

 

Ga aan de slag!

Wil je weten hoe je jouw klant kant eenvoudig vraagt een review achter te laten op Google Mijn Bedrijf? Download ons stappenplan!