hero-2

Brecht aan het woord – “Social media laat je bezoekers verder kijken dan de etalage van je website”

91-Blog-Brecht-aan-het-woord-Nieuws
27 februari 2020

Trends. Sommige zijn tijdelijk en verdwijnen na een tijdje weer, andere luiden een nieuw tijdperk in en veranderen de manier waarop we werken. Iedere maand vertelt iemand van het Pencilpoint-team over een trend op zijn of haar vakgebied en de invloed van deze trend op de manier van (samen)werken.

Er is bijna geen vakgebied te bedenken dat meer onderhevig is aan trends dan social media. Het is best een uitdaging om serieuze ontwikkelingen en blijvende trends te filteren van proefballonnen of eendagsvliegen. Brecht managet de social media-accounts van verschillende bedrijven en organisaties en die van Pencilpoint. Zij is de hele dag online en weet als geen ander wat belangrijke trends zijn en hoe ze deze moet inzetten.

Online zichtbaar is online vindbaar


“Social media blijven onverminderd belangrijk voor je online zichtbaarheid. Als je consequent en consistent post op Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest of YouTube, dan draagt dat bij aan je online vindbaarheid.”

Eerder deelden we de resultaten van het jaarlijks onderzoek naar het gebruik van social media in Nederland. Conclusie: Nederlanders zijn onverminderd veel op social media en het dagelijks gebruik op alle kanalen neemt toe. Wat betekent dit voor de inzet van social media? Brecht bespreekt de belangrijkste trends per medium.

Authentieke Insta-stories


“De belangrijkste trend op Instagram is: zet stories in en maak deze zo authentiek en rauw mogelijk. Mensen nemen graag een kijkje achter de schermen en dit hoeft er echt niet gelikt uit te zien. Dus geef de telefoon iedere week aan een andere collega met de opdracht om dagelijks stories te maken.” Moet je dan iedereen maar gewoon los laten gaan? “Het is wel goed om richtlijnen mee te geven zodat je eenheid en herkenbaarheid houdt. Maar verder moet het dus vooral onbewerkt en spontaan mogelijk zijn.”

Een andere trend op Instagram zijn de “Werken bij”-accounts. De overheid en grote organisaties hebben al een apart Insta-account waar ze zich puur richten op recruitment. Een leuk voorbeeld is de politie. Zit je in een branche waar het lastig is om aan nieuw personeel te komen en wil je je eigen medewerkers ook online trots laten zijn, start een Werken bij-account en zet een goede strategie op.”

Claim je Facebook-groep


“Facebook is het afgelopen jaar opnieuw gegroeid in dagelijks gebruik. Maar Facebook laat berichten van bedrijven minder zien in de tijdlijnen. Wil je bereik, dan ontkom je bijna niet aan betaalde campagnes. Die je dan wel weer heel leuk kunt maken natuurlijk!”

Hoe gebruiken mensen Facebook tegenwoordig? “De groepen zijn enorm in opkomst. Mijn tip aan bedrijven: het is nu de tijd om relevante groepen te bedenken en deze te claimen. Ook al doe je er nu nog niet direct wat mee: als de naam weg is, heb je pech. Een leuk voorbeeld van een groep op Facebook is het Van Gogh-museum.”

Slim gebruik van hashtags op LinkedIn


LinkedIn ontwikkelt zich in hoog tempo. Het dagelijks gebruik neem zo rap toe dat je eigenlijk niet meer níet actief kan zijn op LinkedIn. Het is belangrijk om een goede, complete zakelijke pagina te ontwikkelen en regelmatig interessante content te posten.

Hashtags worden ook steeds meer toegepast. Mijn tip: plaats er niet meer dan drie per post, gebruik alleen relevante zoektermen onder het bericht en wissel deze per post af. Zo voorkom je dat je berichten als spam worden gezien.”

Video is waardevolle content


De inzet van video is een vaste trend. Het delen van korte filmpjes, zowel in stories als op je LinkedIn-feed, werkt. Let op dat de eerste twee seconden bepalend zijn voor of mensen blijven kijken. In maart gaan we dieper in op de inzet van video.

Tot slot: vergeet je medewerkers niet!


Voor alle social media geldt: hoe meer interactie op je bericht, des te groter het bereik wordt. Daarom een laatste belangrijke tip van Brecht: “Vraag je medewerkers en collega’s de berichten te liken en te delen.”

Volg jij ons al op Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest?