hero-2

Aan de slag met inhaakberichten op je social media

Aan de slag met inhaakberichten op je social media
12 januari 2022

Je ziet het vast wel eens voorbijkomen; inhaakposts op social media. Er zijn regelmatig verschillende interessante inhaakmomenten. Denk aan feestdagen, zoals Valentijn, Pasen of Kerst. Maar ook aan evenementen of actuele gebeurtenissen. Vind je het soms lastig om te bedenken waarover je moet posten? Denk dan eens aan inhakers.

Wat zijn inhakers?

Inhakers zijn berichten met een direct link naar een maatschappelijke gebeurtenis, feestdag, evenement of themadag. Veel van dit soort dagen of momenten zijn al lang van tevoren bekend. Het voordeel is dus dat je inhakers vooruit kunt bedenken, maken en inplannen. Je kunt ook inhaken op een actualiteit. Deze berichten kun je natuurlijk niet vooraf inplannen, maar vergt een snelle en creatieve actie op het moment van de actualiteit. 

Waarom zou ik een inhaker maken?

Inhakers zijn populair. Veel mensen waarderen een goede inhaker met een like, comment of share. Dit is goed voor jouw bereik en online zichtbaarheid. Zo bereik je potentiële klanten.

Moet je inhaken op ieder event of op iedere themadag?

Je moet niet zomaar op ieder event of themadag inhaken. Eigenlijk is er inmiddels iedere dag wel een ‘dag van…’. Kies gericht voor de thema’s of momenten die bij jou, jouw bedrijf/product/dienst passen en maak daarvoor een opvallend inhaakbericht.

Tips voor inhaakberichten

Heb je een selectie gemaakt van interessante en relevante inhaakmomenten? Dan begint het creatieve proces. Wij geven je graag een paar tips: 

  1. Wees creatief en maak een opvallende post. Beperk je creativiteit niet tot alleen beeld of alleen tekst: zorg dat beeld en tekst beide opvallen en bij elkaar passen.
  2. Gebruik humor. Berichten met humor of zelfspot wekken eerder een reactie op bij de lezer. Deze is dan eerder geneigd je bericht te liken, er op te reageren of het te delen. Zo wordt jouw inhaker aan meer mensen getoond.
  3. Begin op tijd. Begin op tijd met het samenstellen van je inhaker. En test je post in je omgeving als je twijfelt. Krijg je goede feedback, dan heb je genoeg tijd dit nog te verwerken.
  4. Wees origineel. Grote bedrijven, zoals HEMA, Bol.com en CoolBlue hebben ieder jaar een paar geniale inhakers. Pas op met het kopiëren van deze posts en blijf met je inhaakbericht dicht bij jezelf.
  5. Gebruik de juiste hashtags. Zorg dat jouw inhaakbericht op Instagram de juiste hashtags heeft. Mensen zoeken op hashtags of volgen hashtags. Zo komt jouw inhaker ook bij mensen die jou niet volgen.
  6. Houd het positief. Negatieve berichten zullen minder snel positieve reacties krijgen en kunnen zelfs zorgen voor imagoschade.
  7. Wissel inhakers af met andere type berichten. Maak een contentplanning, bijvoorbeeld per maand, en wissel inhakers af met gewone berichten. Zo houd je een afwisselende tijdlijn.

Download de gratis inhaakkalender en mis geen inhaakmoment meer in 2022

Wil je weten wanneer welk inhaakmoment is in 2022? Download dan gratis de inhaakkalender van Pencilpoint. Hierin vind je naast ‘dagen van…’ ook handige tips voor je online zichtbaarheid. Je ontvangt naast een digitale download ook een fysiek exemplaar om op te hangen. Zo mis jij nooit meer een passend inhaakmoment! 

Download gratis

Hulp nodig?

Vind je het toch nog lastig of heb je toch te weinig tijd voor het onderhouden van je socialmediakanalen? De content creators van Pencilpoint nemen je het werk uiteraard graag uit handen. Kom langs, dat vinden we gezellig.

Wil je social media uitbesteden?

Ja, ik maak graag een vrijblijvende afspraak